Oorspronkelijk was in het ontwerpbesluit opgenomen dat de bestuurders en passagiers van een snorfiets verplicht werden een goed passende helm te dragen die is voorzien van het goedkeuringsmerk VN/ECE reglement 22. Dit betreft een zogenaamde brom/motorfietshelm. De categorie snorfiets omvat echter een breed scala aan voertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 25 km per uur, waarbij voor sommige soorten fysieke inspanning wordt gevraagd en waarvoor de brom/motorfietshelm niet geschikt is. Naast de ‘scooters’ zijn er ook snorfietsen die erg lijken op elektrische (bak-)fietsen.
Zo valt het gemotoriseerde rijwiel (L1e-A) ook onder de categorie ‘snorfiets’. Dit voertuig ziet eruit als een elektrische fiets en werkt net zoals een elektrische fiets, waarbij dus fysieke inspanning wordt gevraagd om het voertuig in beweging te houden. Bij een maximumsnelheid van 25 km per uur stopt de trapondersteuning.
In de internetconsultatie bij het bovengenoemde Besluit werd aangegeven dat het van belang is dat voor snorfietsen waarbij fysieke inspanning wordt gevraagd, zoals bij de gemotoriseerde rijwielen en historische snorfietsen, de helm licht van gewicht is en voldoende ventilatie biedt, net als voor de bestuurders van de speed-pedelec. Een brom/motorfietshelm is dan niet wenselijk. Voorgesteld werd om dit type snorfiets uit te zonderen van de helmplicht of de speed-pedelec-helm toe te staan, omdat deze helm licht van gewicht is en voldoende ventilatie biedt.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023. Dit is tevens het moment waarop de wijziging van RVV 1990 (helmplicht snorfiets) in werking treedt. Vanaf die datum moeten ook snorfietsers en eventuele passagiers een helm dragen.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99