In de periode 2008-2013 daalden huizenprijzen in Nederland met bijna 25 procent als gevolg van de economische crisis. Zo’n daling in huizenprijzen kan het effect van een economische crisis versterken via het kredietkanaal van kleine ondernemers. In de literatuur staat dit beschreven als het “onderpandskanaal”. Drie vragen vloeien hieruit voort:
Uit analyse blijkt dat het onderpandskanaal een rol speelt voor kleine Nederlandse bedrijven. We zien dat ondernemers sinds het begin van de crisis minder vaak krediet op de balans hebben staan. De kans om bancair krediet te hebben daalt, relatief gezien, 4%-punten minder sterk voor woningbezitters met een lage hypotheekschuld ten opzichte van de waarde van hun huis (loan-to-value ratio, LTV) dan voor huurders.
We vinden ook aanwijzingen voor een effect van onderpand op de prijs van zakelijk krediet. Hier blijkt dat voornamelijk ondernemers met een lagere hypotheekschuld ten opzichte van de waarde van hun eigen huis (LTV) minder voor hun zakelijk krediet betalen. Voor ondernemers met hogere LTV’s zien we geen significante verschillen ten opzichte van huurders tijdens de grote recessie.
Het verband tussen de huizenmarktstatus van een ondernemer en het stoppen van het bedrijf is over het algemeen zwak. Maar ook hier gaat een lagere hypotheekschuld gepaard met een lagere kans om met het bedrijf te stoppen, ook tijdens de economische crisis.
Download: "Paper" (pdf, 49 pagina's, Engelstalig)
Bron: CPB
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99