De invoering van een helmplicht moet breder worden afgewogen, mede in het licht van de ontwikkeling van het toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (hierna: LEV-kader). Het LEV-kader omvat namelijk voertuigen die, gelet op hun snelheid en het gegeven dat sprake kan zijn van trapondersteuning, vergelijkbaar zijn met bepaalde snorfietsen. Zowel voor de weggebruiker als voor de handhaving is het van belang dat er voor soortgelijke voertuigen consistente keuzes worden gemaakt in relatie tot functionele kenmerken van het voertuig en het risicoprofiel met betrekking tot verkeersveiligheid.
In diverse reacties op de internetconsultatie is voorgesteld om naast de motor/bromfietshelm ook het gebruik van een goedgekeurde speed-pedelec-helm toe te staan. Aangezien sommige snorfietsen trapondersteunend zijn (zoals de Spartamet en Solex) hebben die snorfietsers behoefte aan een lichtere helm met meer ventilatie. De speed-pedelec-helm zou mogelijk aan deze vereisten kunnen voldoen. Deze helm is echter alleen bedoeld voor het gebruik op de speed-pedelec, aangezien de norm van deze helm specifiek is opgesteld voor dit type voertuig. Navraag bij de SWOV heeft geleerd dat er geen onderzoek bekend is over het verschil in veiligheid van een speed-pedelec-helm en een motor-/bromfietshelm bij gebruik door andersoortige voertuigen, zoals de diverse soorten snorfietsen. Ik zal dit daarom laten onderzoeken, ook in het licht van het LEV-kader.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99