Aan de hand van een gespreksverslag van de bankmedewerker is een indicatie van de vergoedingsrente (€6.153,67) genoemd. In vervolg op het gesprek van 6 april 2017 heeft de Bank een e-mail gezonden. Deze is verzonden naar een verkeerd e-mailadres en heeft Consument destijds niet bereikt. In de e-mail stond: ".... De boete, berekend per 1 mei 2017, bedraagt dan bij benadering € 6.155,00. Dit bedrag is informatief. (...)”
Op 7 juli 2017 heeft de Bank aan Consument een brief over de kosten van aflossing gezonden:
"...
Extra kosten oversluitenHet oversluiten naar een andere geldverstrekker brengt extra kosten met zich. U kunt denken aan de kosten van het vervroegd aflossen van uw hypotheek
..."
Bijlage bij de brief was een aflossingsnota. Daarin stond:
“(…) Stand van zaken van uw lening (…) per 01-08-2017
Saldo hypothecaire lening leningdeel 01 € 0,00
leningdeel 02 € 73.850,89
Kosten van algehele aflossing (aflossingskosten) € 0,00 (*)
Totaalbedrag verschuldigd bij algehele aflossing € 73.850,89
(…)
(*) Dit bedrag is gebaseerd op de huidige rentestand. Omdat de rente aan wijzigingen onderhevig is, kan het bedrag hoger of lager uitvallen. (…)”
Bij brief van 3 augustus 2017 heeft de Bank aan Consument geschreven:
"...
Aflossingsvergoeding € 7.344,71
..."
Kern van dit geschil is de vraag of Consument gerechtvaardigd erop mocht vertrouwen dat bij algehele aflossing geen boeterente verschuldigd zou zijn, zoals vermeld in de aflossings-nota van 7 juli 2017.
Naar het oordeel van de Commissie is niet gebleken dat Consument gerechtvaardigd daarop mocht vertrouwen. Dit vloeit voort uit het volgende:
De Commissie wijst de vordering van Consument af.
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99