In de brief heb ik toegelicht dat vanuit de sector is aangegeven dat de werkwijze zonder overgangstermijn bij de jaarovergang naar nieuwe hypothecaire leennormen werkbaar is gebleken.
Als de consument in een vroeg stadium door de hypotheekadviseur wordt ondersteund om alle documenten tijdig, juist en volledig aan te leveren, wordt hiermee vertraging later in het traject voorkomen. Indien de benodigde documenten niet tijdig worden verzameld, kan dit tot gevolg hebben dat de reeds ingediende documenten opnieuw moeten worden verzameld omdat deze niet meer recent worden bevonden. Vanuit de markt worden er verschillende initiatieven ondernomen om het proces van het verzamelen en aanleveren van de benodigde documenten te vergemakkelijken en te versnellen.
De data die via HDN beschikbaar zijn, geven een geaggregeerd beeld van de doorlooptijden. Het is niet mogelijk om op basis van deze data de doorlooptijd van een specifieke kredietverstrekker of een specifiek huishouden inzichtelijk te maken.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668