MijnFintool

Nieuws

Internetconsultatie Reclameregels inzake risicovolle financiële producten

Middels een internetconsultatie is een 'Conceptwijziging van Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft' aan de markt voorgelegd. De consultatie door de AFM staat open tot en met 3 april 2017. Aan marktpartijen wordt gevraagd te reageren per e-mail via nrgfo@afm.nl.
De minister van Financiën consulteert tot en met 20 maart artikel 56a van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft. Dit artikel geeft de AFM de bevoegdheid om financiële producten die aan bepaalde criteria voldoen aan te wijzen die onder het reclameverbod komen te vallen.

Klik hier voor 'Internetconsultatie'

Doel van de regeling

De concept algemene maatregel van bestuur die het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft wijzigt, regelt met het oog op de bescherming van belangen van consumenten dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) financiële producten kan aanwijzen ter zake waarvan geen reclame-uitingen mogen worden gedaan die zijn gericht op consumenten in Nederland. Deze bevoegdheid van de AFM ziet op reclame-uitingen door financiële ondernemingen ter zake van financiële producten, zoals binaire opties, die in beginsel ongeschikt zijn voor consumenten omdat deze financiële producten inherent risicovol, speculatief of te complex van aard zijn. Indien consumenten dergelijke financiële producten verwerven, kunnen zij in korte tijd aanzienlijke en (voor hen) niet voorzienbare verliezen belopen.

Risicovolle beleggingsproducten

De AFM wil de volgende beleggingsproducten aanwijzen voor het reclameverbod:

  • Binaire opties
  • Warrants
  • Coco’s
  • CfD’s met een mogelijkheid tot restschuld
  • CfD’s met een hefboom van 10 of hoger
  • Turbo’s met een hefboom van 10 of hoger
  • Futures met een hefboom van 10 of hoger

Reclameverbod voor flitskredieten

Daarnaast wil de AFM kredieten met een korte looptijd en een zeer hoge kredietvergoeding (de zogeheten flitskredieten), maar ook kredieten met een langere looptijd met een zeer hoge kredietvergoeding, aanwijzen voor het reclameverbod. Hierdoor krijgt de AFM de mogelijkheid om op te treden tegen (buitenlandse) online aanbieders van flitskrediet. De AFM waarschuwt al langer voor de risico’s van flitskredieten. Kwetsbare consumenten in geldnood worden door veelal buitenlandse aanbieders verleid om snel geld te lenen, maar overzien niet dat hiervoor te hoge kosten in rekening worden gebracht.

Aanleiding

Aanleiding voor het reclameverbod zijn waarschuwingen van de Europese toezichthouders op de financiële markten, en van nationale toezichthouders als de AFM, dat bepaalde risicovolle producten op grote schaal worden aangeboden aan consumenten. Het gaat dan bijvoorbeeld om binaire opties en cfd’s.

Dergelijke producten zijn voor consumenten niet geschikt omdat ze veel risico’s kennen, speculatief zijn of te complex van aard. Consumenten kunnen er binnen korte tijd aanzienlijke verliezen op lijden.

Bron: AFM / Rijksoverheid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

21 feb 2017

Laatst gewijzigd

21 feb 2017

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1