Nieuw in 2015 zijn de klachten en geschillen over het persoonsgebonden budget verpleging en verzorging (pgb vv). Dit heeft te maken met het pgb vv dat op 1 januari vorig jaar voor het eerst deel uitmaakte van de dekking van de zorgverzekering. De klachten gingen voornamelijk over de hoogte van de vergoeding en het al dan niet (meer) hebben van een pgb vv indicatie.
Apotheken
Bij de apotheken zijn er geregeld klachten over het in rekening brengen van een eerste uitgiftegesprek, terwijl dit niet altijd lijkt te zijn gevoerd.
Premie
In 2015 liep het aantal premieklachten op met 16,5%. De Ombudsman zoekt de oorzaak in het aantal wanbetalers met premieschuld. De zorgverzekeraar meldt bij een premieachterstand van zes maanden een verzekeringnemer of een verzekerde aan als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland.
Geschillencommissie Zorgverzekeringen
In 2015 boog de Geschillencommissie Zorgverzekeringen zich iets minder dan het jaar daarvoor over ingediende geschillen. Ook het aantal geschillen waarin de Geschillencommissie een bindend advies heeft uitgebracht, is met 6,5% gedaald. Bij de Geschillencommissie ging 28% van de geschillen over premiezaken. Opmerkelijk is dat sommige zorgverzekeraars niet exact de hoogte van de premieschuld konden vaststellen.
Download: "Jaarverslag" (pdf, 60 pagina's)
Lees hier verder voor een samenvatting van het jaarverslag.
Bron: SKGZ / Zorgverzekeraars Nederland
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99