MijnFintool

Nieuws

Vragen over de 17e halfjaarsrapportage Belastingdienst

Staatssecretaris E. Wiebes heeft uitgebreid antwoord gegeven op schriftelijke vragen over de 17e halfjaarsrapportage Belastingdienst. Hieronder een selectie uit de vragen en antwoorden.

Download: "Kamervragen" (pdf, 29 pagina's)

Risico-indicatoren
Antwoord vraag 3: Het project dat is geschrapt betreft het beschikbaar stellen van risico-indicatoren aan medewerkers van de Belastingdienst/Centrale administratie die ingediende aanvullingen op aangiften verwerken. Gebleken is dat de beschikbare risicomodellen zich niet lenen voor toepassing bij deze werksoort.

Antwoord vraag 4, 22, 41 en 42
Met nieuwe verhaalsmogelijkheden wordt bedoeld dat (nieuwe) verhaalsmogelijkheden automatisch, direct en continu gevolgd worden. Dit betekent dat zodra er een nieuwe verhaalsmogelijkheid in beeld is, hier ook direct op ingevorderd kan worden door middel van bijvoorbeeld loonbeslag of overheidsvordering. Dit gebeurt nu dus automatisch zonder extra capaciteitsbeslag op alle vorderingen in plaats van incidenteel naar aanleiding van risicoselectie.

Oninbare posten minimaal 5 jaar continu gevolgd
Voor de invoering van dynamisch monitoren werden posten beoordeeld en oninbaar geleden wanneer er geen verhaalsmogelijkheden verwacht werden. Nu met dynamisch monitoren worden posten minimaal vijf jaar continu gevolgd of er verhaalsmogelijkheden ontstaan. Vorderingen worden hierdoor dus niet meer oninbaar geleden.

Op basis van de incidentele loonbeslagen voor dynamisch monitoren was niet de verwachting dat er in dusdanig grote mate verhaalsmogelijkheden zouden zijn. De 5000 adviezen voor loonvordering en 1500 adviezen voor beslag op banktegoeden laten zien dat buitenlands belastingplichtigen vaker vermogen of loon in Nederland hebben dan de verwachting was. Alle adviezen zijn en worden opgeleverd aan medewerkers ten behoeve van de invordering. Medewerkers zijn op dit moment gestart met het beoordelen van deze adviezen en het in gang zetten van de daadwerkelijke beslagleggingen. Met name loonbeslagen zijn vaak langdurige beslagprocedures waarbij doorgaans kleinere bedragen worden ingehouden.
In het voorjaar van 2017 zullen de eerste resultaten van de beslagleggingen pas bekend zijn.

Papieren aangifte
Vraag 6
“Naar verwachting komt 98% van alle aangiften dit jaar digitaal binnen.”
Nu komt 2% van de aangiften niet digitaal binnen. Hoeveel extra kosten zijn met die 2% gemoeid?
Antwoord vraag 6
De directe meerkosten van de verwerking en behandeling van de niet-digitale aangiften waaronder het F-biljet bedragen ruim € 800.000. Deze kosten hangen uitsluitend samen met het verwerken van de papieren aangiften (digitalisering en de uitval daarbij) en daarmee samenhangende personeelskosten. Dit betreft uitsluitend de directe kosten die aan de verwerking van papieren aangiften Inkomensheffing zijn toe te rekenen. Daarnaast zijn er indirecte kosten als huisvesting, afschrijving op apparatuur en overige overheadkosten die niet specifiek aan de niet-digitale aangiften zijn toe te rekenen, plus eventuele overige kosten van niet digitale vervolgcommunicatie.

Buitenlands belastingplichtigen
Vraag 9
Vanaf wanneer moeten buitenlands belastingplichtigen een door de buitenlandse belastingdienst getekende inkomensverklaring aanleveren?
Antwoord vraag 9
Die verplichting geldt voor buitenlandse belastingplichtigen die als kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen aangemerkt willen worden. Deze verplichting geldt voor het eerst voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2015. Een buitenlandse belastingplichtige moet over het jaar 2015 aangifte doen vóór 1 juli 2016. De inkomensverklaring moet bij voorkeur tegelijk worden opgestuurd met de aangifte. Als dat niet lukt, kan de belastingplichtige de aangifte alvast indienen en de inkomensverklaring daarna opsturen. Inmiddels zijn er al duizenden inkomensverklaringen ontvangen die door de buitenlandse belastingdiensten zijn ondertekend.

Deurwaarders
Vraag 15
Op pagina 31 van de 12e halfjaarsrapportage Belastingdienst wordt er door de staatssecretaris aangegeven dat er in 2013 en 2014 circa 200 tot 250 nieuwe deurwaarders worden geworven. Is dit reeds gebeurd?
Antwoord vraag 15
Er is uiteindelijk voor gekozen deze medewerkers niet te werven maar in te zetten op de ontwikkeling van dynamisch monitoren om de betalingspositie van een debiteur in de tijd te blijven volgen. De verwachting is dat op die wijze een beter incassoresultaat kan worden behaald.

Vermindering fte's
Vraag 48
Hoeveel fte zullen er verdwijnen met de voorgenomen verdere automatisering?
Antwoord vraag 48
In de Investeringsagenda die ik naar uw Kamer heb gezonden wordt uitgegaan van circa 4800 fte. Het verlies van banen is niet alleen het gevolg van automatisering, maar vooral ook van modernisering van het interactieproces. Doordat meer fouten voor het moment van aangifte kunnen worden voorkomen, komt arbeidsintensief herstelwerk later in het proces te vervallen.

Belastingtelefoon
Vraag 67
Hoe worden de wachttijden voor Belastingtelefoon in de toekomst verminderd dan wel de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon verbeterd?
Antwoord vraag 67 Bij de doelstelling van bereikbaarheid van de BelastingTelefoon wordt het aantal telefoongesprekken dat door informanten wordt beantwoord gedeeld door het totaal aantal belpogingen van burgers en bedrijven. Door het beschikbaar komen van meer (technische) mogelijkheden worden echter steeds meer burgers en bedrijven zonder een informant te hoeven spreken ook geholpen aan de telefoon. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bestellen van een formulier, om een verwijzing naar de beschikbare informatie op een digitaal kanaal of om een verzoek voor uitstel doen voor de aangifte inkomstenbelasting door in het gespreksmenu de juiste keuze te maken en vervolgens het BSN nummer in te toetsen. Bij de zogenaamde technische bereikbaarheid wordt hier rekening mee gehouden waardoor de bereikbaarheid stijgt naar 86%. Het verder uitbreiden van dit soort mogelijkheden verbetert weliswaar niet de bereikbaarheid zoals die nu gemeten wordt, maar wel de dienstverlening.
Een bereikbaarheid van 100% is praktisch gezien niet mogelijk. Bij binnenkomende telefonie bij de BelastingTelefoon is sprake van vaak onvoorspelbare pieken en dalen. Indien de capaciteit van informanten afgestemd zou worden op de pieken zou dat tevens betekenen dat buiten de pieken veel informanten enkel wachten op het volgende telefoongesprek zonder een burger of bedrijf te kunnen helpen. De wachttijd hangt daar nauw mee samen. Als de bereikbaarheid hoger zou worden dan de streefwaarde en de gemiddelde wachttijd (richting) nihil, wordt het belproces heel inefficiënt.

Beslagvrije voet
Vraag 73
Hoelang duurt het gemiddeld voordat een wijziging in de beslagvrije voet wordt toegekend?
Antwoord vraag 73
Indien de belanghebbende gebruikt maakt van het voorgeschreven formulier en dit voorzien van de benodigde specificaties opstuurt naar het juiste adres, geldt er een termijn van drie weken voor de behandeling van het verzoek en het terugstorten van het bedrag. In gevallen waarin deze werkwijze niet is gevolgd lukt een behandeling binnen drie weken niet. Bijvoorbeeld omdat niet alle informatie er is om de beslagvrije voet goed te berekenen. De belanghebbende moet dan alsnog de gegevens overleggen. Behandeling kan ook vertraagd worden omdat het formulier op de verkeerde plek binnen de Belastingdienst terecht is gekomen doordat een verkeerd adres is gebruikt. De totale behandelduur is in die gevallen aanmerkelijk langer. Voor een snelle behandeling van het verzoek is gebruikmaking van het formulier belangrijk.

Bron: Rijksoverheid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

26 mei 2016

Laatst gewijzigd

15 jun 2016

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1