Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
2 aug 2013 Nieuws

Verzekeraars scherper op claims in tijden van crisis?

Verzekeraars doen veel aan het opsporen van fraude, maar liever nog besteden ze aandacht aan het voorkomen ervan. Specialisten op het gebied van fraudeherkenning geven aan dat niet alleen het totale aantal schadeclaims stijgt in tijden van crisis, maar ook het aantal claims ‘met een luchtje’.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Telefoon gevallen
Het was al bekend dat de introductie van een nieuwe versie van de iPhone steevast wordt gevolgd door een regen aan claims van klanten die hun oude telefoon “op de grond hebben laten vallen”. Verzekeraar ASR heeft om die reden eigen reparateurs geselecteerd waar klanten de ‘onherstelbare’ telefoon naartoe kunnen sturen. In veel gevallen blijkt de telefoon dan nog prima te kunnen worden gerepareerd. In een aantal gevallen wordt de telefoon zelfs nooit opgestuurd en blijft het daarbij.

Aantal claims stijgt, aantal gevallen van fraude ook?    

Door de crisis zijn mensen meer geneigd om te informeren of een (kleine) schade gedekt is in de polis. Niks mis mee, tenzij de claim op schade onterecht is natuurlijk. Niet alleen de fraudespecialisten, maar ook de schadebehandelaars zelf zijn alerter op bepaalde details die kunnen aangeven dat en iets niet in de haak is met de claim. Als het verhaal achter een schade ineens verandert is dat een vrij sterke hint dat er iets niet klopt natuurlijk. Een aanrijding op een verlaten plaats en ’s avonds laat? Het kan, maar de behandelaar vinkt het wel aan in een lijst met ‘aandachtspunten’. Ook de klant die vaak belt of de zaak al is afgehandeld vergoot de kans op extra belangstelling. En opmerkelijk genoeg is ook de klant die zich  goed voorbereid en met alle benodigde gegevens bij de hand meldt aan de telefoon er eentje waar de schadebehandelaar alert van raakt. Het is overigens moeilijk te zeggen of het aantal fraudegevallen nu stijgt vanwege de crisis of juist daalt vanwege de scherpere aandacht die verzekeraars hieraan besteden, omdat het niet totaal aantal frauduleuze claims niet bekend is. Verzekeraars kunnen hier slechts een grove inschatting van geven.  

Sanctie bij fraude
Wie vaak claimt zal over het algemeen steeds moelijker een schadeverzekering kunnen sluiten. Maar wie wordt betrapt op het melden van een frauduleuze schade, hoe gering ook, heeft mogelijk een groter probleem: opname in het frauderegister. En dan kan men ook voor de auto- en (bij hypotheek) verplichte opstalverzekering nergens anders meer terecht dan bij Rialto, de gezamenlijk verzekeraar voor klanten met een dubieus verleden. Dat gaat gepaard met slechtere dekking en hogere premies en is een zware sanctie. Reden waarom verzekeraars het soms bij een waarschuwing of simpelweg stopzetten van de polis laten.

Bron : FD

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

2 aug 2013

Laatst gewijzigd

2 aug 2013

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2021. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.