Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
8 mrt 2013 Nieuws

Kifid uitspraak: 'waarschuwingsplicht' en zorgplicht

Kifid heeft 'klager' deels in het gelijk gesteld vanwege de ontoereikende nakoming van de zorgplicht van de adviseur jegens zijn cliënt. Ook de 'passage - let op' boven de handtekening wordt als niet toereikend beschouwd. De Commissie is van oordeel dat een adviseur zich ervan dient te vergewissen of een consument zich daadwerkelijk bewust is welke consequenties aan een verstrekt advies verbonden zijn.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De consument heeft advies ingewonnen bij de adviseur, omdat zij een magere pensioen-voorziening hadden. De adviseur heeft vervolgens een financiële constructie geadviseerd waarbij Consumenten een hypothecaire geldlening ter grootte van de overwaarde van hun woning zouden afsluiten om dit bedrag te gaan beleggen in een aantal door de adviseur aanbevolen fondsen. Consumenten gaan de onderhavige constructie aan, maar al snel dalen de beleggingen dusdanig in waarde, dat zij de financiële verplichtingen van de hypothecaire geldlening niet meer kunnen dragen. Zij stellen de adviseur aansprakelijk voor de door hun geleden schade.

Consumenten erkennen dat bedoelde waarschuwingen, bijvoorbeeld in de passage boven de handtekening, in de hypotheekovereenkomst zijn opgenomen, maar stellen dat deze hen niet in het oog zijn gesprongen en dat zij volledig hebben vertrouwd op het enthousiasme van de adviseur over de financiële constructie.

Klik hier voor volledige uitspraak Kifid.

Bron: Kifid

 

Hoewel er sprake is van een gecompliceerde uitspraak, is voor de adviespraktijk van belang dat doorlopend (pro actief) geïnformeerd wordt richting de consument en dat de beleggingshorizon / klantprofielen mogelijk doorlopend bijgesteld dienen te worden in de loop van de tijd.

 

 

Uw mening

 
H.H.M. Geul
8 mrt 2013
Als het nou te goed gaat en boven verwachting, krijgt de adviseur ook extra beloning?
 
Harry Waaijenberg
8 mrt 2013
Je legt een client wat voor, voorlichting is kennelijk in orde, ZIJ maken een keuze (en iedereen doet dat op de kennis en regelgeving van DAT moment). Uitkomst is voor client altijd goed: beleggingen gaan goed dan hoor je niemand, gaat niet goed dan ga je het geld gewoon bij de adviseur halen. Geweldig.
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Trefwoorden

Opvoerdatum

8 mrt 2013

Laatst gewijzigd

8 mrt 2013

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.