MijnFintool

Nieuws

‘Persoonlijkheid bepaalt financiële keuzes’

Nederlanders gaan het meest verstandig met geld om. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van ING Verzekeringen.

Persoonlijkheid bepaalt in grote mate de financiële keuze van mensen. Dit blijkt uit een onderzoek in tien Europese landen van bureau Epiphany in opdracht van ING Verzekeringen.

Zo boekt de Nederlander zijn vakantie het liefst ruim van te voren,stelt hij vooraf een vakantiebudget vast en wijkt daar niet of nauwelijks vanaf. Een reisverzekering is voor bijna 80% van de Nederlanders belangrijk, in Europa ligt het gemiddelde van het aantal afgesloten reisverzekeringen op 55%.

 

De‘financiële persoonlijkheid’ zegt iets over de mate waarin mensenkeuzes maken met hun hoofd of hun hart en hoe ze met risico’s omgaan. Het onderzoek laat zien dat de Nederlander de minste risico’s neemt; ze zijn verstandiger en meer visionair ingesteld dan andere Europeanen die zijn onderzocht. Nederlanders kiezen meer met hun hoofd dan met hun hart, gaan relatief gezien het meest rationeel en verantwoord met geld om en nemen alleen gecalculeerde risico’s. Ook is te zien dat sparen de Nederlander in het bloed zit. Ruim zestig procent van onze landgenoten spaart. Dat percentage ligt een stuk hoger dan het gemiddelde van een tiental andere landen in Europa. Schulden vinden we minder belangrijk; een financieel extraatje gebruiken we bovendien niet om onze schulden af te lossen.

 

Net als in andere Europese landen is onze financiële intelligentie de afgelopen twee jaar verder afgenomen.78% van de Nederlanders heeft nog steeds grote moeite een aantal eenvoudige vragen over sparen, rente en inflatie goed te beantwoorden. Twee jaar geleden lag dit percentage nog op 68%. Ten opzichte van de andere landen doet Nederland het overigens niet slecht.

 

Hetzelfde beeld is te zien rond het aanhouden van een stroppenpot. Ten opzichte van twee jaar geleden zijn er meer Nederlanders (29% in 2012, 26% in 2010) die geen buffer hebben om drie maanden door te komen, mocht het inkomen in eens wegvallen. In de andere onderzochte Europese landen liggen deze percentages hoger. Grieken en Nederlanders lijken op het gebied van budgetten maken meer op elkaar dan je zou verwachten. Ten minste, als ze op vakantie gaan; ze houden zich beiden (50%) aan de gemaakte afspraken. Met korte termijn planningen gaan de Grieken en de Nederlanders gelijk op alleen houden de Nederlanders het wel langer vol.

 

Consumenten kunnen de ‘Financiële Persoonlijkheidstest’ maken om hen bewuster te maken van hun eigen gedrag.

 

Bron: Eufin, 31-07-2012

Modules & dossiers

Opvoerdatum

01 aug 2012

Laatst gewijzigd

20 aug 2012

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1