Dit schrijft minister van Financiën Jan Kees de Jager in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee presenteert hij zijn lang verwachte visie over het flankerend beleid inzake beleggingspolissen. “De sleutel voor toekomstgerichte verbeteringen van beleggingsverzekeringen ligt bij verzekeraars.”
De Jager heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de stand van zaken in de afwikkeling van de woekerpolisdossiers bij Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en Reaal. Op basis van die informatie komt hij onder meer tot zijn Best of Class. Hij eist van verzekeraars dat zij drie belangrijke stappen zetten vanuit het perspectief van de klant: de klant weet wat hij heeft, de klant weet wat hij krijgt en de klant is voor de toekomst beter af.
Allereerst dienen verzekeraars hun klanten begrijpelijke en bruikbare, individuele informatie te verschaffen over wat de eventuele compensatie voor het product betekent. Adviseurs mogen geen aanvullende kosten in rekening brengen als klanten de polis willen aanpassen en als de klant geen adviseur (meer) heeft zullen verzekeraars moeten zorgen voor een oplossing (bijvoorbeeld een helpdesk). Ook verzekeraars mogen hiervoor geen kosten in rekening brengen. Vervolgens moet de klant weten wat hij krijgt. “De verzekeraar vraagt geen kwijting bij uitbetaling compensatie en de tot nu toe verschuldigde compensatie wordt in de polis gestort.”
Ten slotte eist De Jager dat de klant in de toekomst beter af is. Dat wil zeggen dat het mogelijk is om zonder kosten binnen het lopende product te wisselen naar goedkopere fondsen, dat aanbieders goedkopere en betere alternatieve producten aanbieden, dat er geen kosten worden berekend als een klant kiest voor een ander product bij dezelfde of een andere aanbieder en dat aanbieders de nieuwe en aangepaste producten onderwerpen aan grondige analyse door middel van hun review- en productontwikkelingsprocessen.
“Ik roep verzekeraars op om de gehele best of class toe te passen in hun flankerend beleid. Een gezonde verzekeringssector is van groot belang voor verzekeraars én verzekerden. Het is aan verzekeraars om zich daarvoor in te zetten. Er moet daarom nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin klanten zich bevinden én voor de toekomst moeten goede (verbeterings)mogelijkheden worden aangeboden. Dit zal leiden tot een nieuwe en betere uitgangspositie van de klanten om hun doelstellingen voor vermogensopbouw te bereiken, en daar draait het uiteindelijk om.”
Bron: VVP, 28-11-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99