De AFM-leidraad ‘De klant in beeld: Aanbevelingen voor zorgvuldig beleggingsadvies en vermogensbeheer’ bevat verschillende handreikingen voor verbeteringen. De leidraad heeft betrekking op beleggingsdienstverlening aan klanten die niet kwalificeren als professionele beleggers. In 2012 wil de AFM hierover verder in gesprek gaan met marktpartijen en aandacht vragen voor de kwaliteit van de dienstverlening.
Klant leren kennen
De AFM verwacht de komende jaren ingrijpende veranderingen in de beleggingsdienstverlening. Uit de onderzoeken blijkt dat de focus van de deskundigheid bij veel beleggingsondernemingen primair ligt op het beleggen. Als beleggingsondernemingen meer aandacht besteden aan de vakbekwaamheid van adviseurs, kunnen zij de kwaliteit van de dienstverlening verder vergroten. Zij krijgen dan vaardigheden om de klant tijdens het inventarisatieproces goed te leren kennen en de klant goed te informeren. Het doel dat de klant voor ogen staat moet centraal staan bij het advies.
Voortgang
Ook is het belangrijk dat een goed doordacht beleggingsbeleid in de praktijk wordt toegepast en dat adviseurs dit hanteren bij de advisering van hun klanten. En als beleggingsondernemingen controleren of de geadviseerde beleggingsportefeuille zich nog beweegt tussen de afgesproken bandbreedtes van de strategische asset allocatie, moet ook telkens gekeken worden wat de voortgang is ten aanzien van het behalen van de doelstelling. Dit betekent dat niet alleen vanuit beleggingstechnisch perspectief of vanuit het perspectief van het risico wordt bijgestuurd, maar dat bijsturing ook plaatsvindt om de doelen van de klant te kunnen realiseren.
Bron: AFM, 22-11-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99