De tijdelijke BTW-verlaging die op 1 oktober 2010 is ingegaan en weer afloopt op 1 juli 2011 levert de bouw- en installatiesector 2,2 miljard euro extra omzet op. Dit blijkt uit onderzoeken van USP Marketing Consultancy.
Op 1 oktober 2010 is de verlaagde BTW regeling voor onderhouds- en renovatieklussen van kracht geworden met als doel de sector te ondersteunen in mindere tijden. Na 7 maanden (tot en met april) heeft dit de bouw- en installatiesector zo'n 1,7 miljard euro extra omzet opgeleverd. Indien deze lijn wordt doorgetrokken, zal de regeling na afloop op 30 juni 2011 voor 2,2 miljard euro extra omzet hebben gezorgd.
Extra omzet
Bijna de helft van alle bedrijven (44%) werkzaam in deze sector heeft baat gehad bij deze regeling. Van hen kreeg 84% opdrachten die voor deze regeling in aanmerking kwamen en 52% heeft het extra omzet opgeleverd. Als gekeken wordt naar de boost die de regeling gegeven heeft aan de gehele sector, dan heeft die met name extra omzet gegenereerd voor de afbouwsector (+9%) en voor de aannemerij (+6%).
Laatste zetje
Van alle woningeigenaren die de afgelopen 7 maanden iets aan hun huis hebben laten verbouwen (19%), zegt 19% dat deze verbouwing tot stand is gekomen als gevolg van deze tijdelijke regeling. Nog eens 19% geeft aan dat deze regeling voor hen het laatste zetje gaf om de verbouwing uit te laten uitvoeren. Van de woningeigenaren verwacht 3% zeker een verbouwing te laten uitvoeren het komende jaar en nog eens 20% geeft aan dit misschien te gaan doen. Dit geeft aan dat veel woningeigenaren wel een zetje in de rug kunnen gebruiken om de eventuele verbouwing daadwerkelijk uit te gaan voeren.
Verlenging BTW-regeling
Veel bedrijven geven aan dat de regeling, die op 1 juli dit jaar afloopt, wat hen betreft verlengd mag worden (78%). Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat hun orderportefeuille na 1 juli sterk terugloopt en dat zij nog lang niet het niveau van voor de crisis hebben bereikt. Over de nieuwe termijn van de verlening lopen de meningen nogal uiteen: zo zegt 56% dat het wat hen betreft wel een permanente regeling mag worden, maar anderen vinden 6 maanden (12%) of 12 maanden (26% (12%+14%)) een goede termijn,’ aldus de onderzoekers van USP Marketing Consultancy.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.