Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
13 apr 2011 Nieuws

OvFD: Leidraad ook voor verlengingsvoorstellen

Volgens de leidraad hypotheekadvisering van de AFM mag een adviseur de consument niet een aantal opties voorleggen en de consument vervolgens zelf de keuze laten maken. De Organisatie van Financieel Dienstverleners (OvFD) vindt dat dit ook moet gelden bij het kiezen van een nieuwe renteperiode.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

 

Uitgangspunt van aflevering 4 van de Leidraad is dat de adviseur bij het afsluiten van een hypotheek bij elke optie aan de consument duidelijk maakt wat zijn aanbeveling is.'De adviseur moet bij de vaststelling van de rentevastperiode rekening houden met de huidige en toekomstige financiële positie van de consument en de risico’s die hij daarbij kan en wil dragen.
 
Kruisje zetten
Maar als de rentevastperiode afloopt moeten geldverstrekkers tenminste één maand daarvoor de consument schriftelijk het rentepercentage voor de eerstvolgende rentevastperiode offreren. In de praktijk ontvangen consumenten een verlengingsvoorstel, met daarin een opgave van de diverse verlengingsmogelijkheden. De consument wordt daarbij gevraagd om aan te geven wat de nieuwe rentevastperiode moet worden. Voldoende is dat de consument een kruisje zet voor de nieuwe gewenste termijn en deze keuze bevestigt met een handtekening. Daarmee is volgens de OvFD de huidige praktijk van verlengingsvoorstellen in strijd met de leidraad Hypotheekadvisering.
 
Kopie naar adviseur
Het kan volgens OvFD niet zo zijn dat voor de hypotheekadviseur het klantbelang volledig tegengesteld is aan het klantbelang voor de geldverstrekker. ‘In dat opzicht vinden wij het onverklaarbaar en onjuist dat aanbieders blijkbaar niet aan het gestelde in aflevering vier hoeven te voldoen.’ De OvFD heeft deze tegenstelling voorgelegd aan de AFM, maar nog geen reactie gekregen. Ook zal de OvFD de bestaande praktijk met aanbieders bespreken en er daarbij op aandringen dat deze adviseur ook een kopie krijgt van het voorstel. Verder vindt OvFD dat de aanbieder de consument voor advies moet verwijzen naar de hypotheekadviseur.
 
Bron: OvFD, 12-04-2011

Uw mening

 
13 apr 2011
Frank Hovius
Zorg dat u uw eigen administratie op orde heeft en de klant zelf bericht wanneer zijn rentevaste periode
afloopt.
 
13 apr 2011
Wij hebben het ook altijd al onbegrijpelijk gevonden dat we als bemiddelaar in een hypotheek geen bericht
krijgen van de rente verlengingen. Als dat hiermee opgelost wordt dan is er weer wat nuttigs bereikt.
 
13 apr 2011
Helemaal terecht en niet alleen bij hypotheken. Gisteren nog viel er bij een relatie, die kennelijk in de ogen
van de verzekeraar wat lang wachtte met het nemen van een beslissing hoe een nabestaandelijfrente er
uit moest gaan zien ook een voorstel op de mat. Zet maar een kruisje en een handtekening.
Kanallemaal "gratis" ook nog. Hoezo level playing field? Denk om het afstapje!
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

13 apr 2011

Laatst gewijzigd

13 apr 2011

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.