Bureau Krediet Registratie (BKR) en de telecomaanbieders Vodafone, T-Mobile, KPN en Telfort gaan niet opnieuw samenwerken. De telecombedrijven stopten met ingang van 1 januari 2011 met het registreren van problematische schulden bij BKR.
Momenteel registreert BKR alleen kredieten en eventuele betalingsachterstanden op die kredieten. Er zijn echter diverse sectoren met een groter aantal betalingsachterstanden. Denk bijvoorbeeld aan belastingen, huur, water en gas, ziektekosten en ook telefoonrekeningen.
Daarom pleit BKR al lange tijd voor een compleet inzicht in problematische betalingsachterstanden door middel van integrale schuldenregistratie. Dit kan voorkomen dat mensen dieper in de schulden raken.
Voorkomen overkreditering
In Nederland is sprake van een groeiende schuldenproblematiek. Zo’n 711.000 huishoudens hebben te maken met problematische schulden, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. BKR betreurt het feit dat er geen overeenstemming kon worden bereikt met de telecomaanbieders. Het bedrijf onderkent dat het belangrijk is om telecomcontracten te registreren. Uit onderzoek blijkt dat iemand met een achterstand op zo’n contract twaalf keer zoveel kans heeft op nieuwe financiële problemen. Registratie van telecomcontracten sluit dan ook goed aan bij de missie van BKR: het voorkomen van overkreditering bij consumenten.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.