Bestaande klanten betalen nog steeds vaak een hogere hypotheekrente dan nieuwe klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Na het aflopen van de rentevastperiode krijgt de bestaande klant geen rentekorting, een nieuwe klant wel.
De geldverstrekkers zeggen weliswaar dat ze een even hoge hypotheekrente aanbieden aan bestaande als aan nieuwe klanten. De zogenoemde renteopslag voor bestaande klanten is er sinds begin 2010 niet meer. Maar uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat er nog steeds sprake is van rentediscriminatie.
Minder risico
VEH zegt het belachelijk te vinden dat bestaande klanten bij een renteverlenging een hoger rentetarief betalen dan nieuwe klanten, terwijl ze juist beloond zouden moeten worden voor het trouw betalen van hun rentelasten. Bovendien betekenen bestaande klanten een minder hoog risico voor een bank: doordat de waarde van de woning vaak is gestegen en doordat de klant al vermogen heeft opgebouwd.
Verbod rentediscriminatie
De vereniging wil dat de Nederlandse Vereniging van Banken rentediscriminatie verbiedt in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Daarnaast wil de vereniging dat banken de kortingen die zij verstrekken aan nieuwe klanten ook beschikbaar stellen aan bestaande klanten. Weg met die rentediscriminatie! Tot slot moet de NVB in de gedragscode opnemen dat banken minimaal drie maanden vóór het aflopen van de rentevastperiode klanten bericht krijgen.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.