Dertig verzekeraars moeten aan de Nederlandsche Bank (DNB) uitleggen hoe en waarom zij tot een lage autopremie zijn gekomen. De toezichthouder maakt zich zorgen over de negatieve trend, waarbij de premie niet de kosten dekt.
De toezichthouder benadrukt dat niet alle dertig verzekeraars in acute problemen terecht zijn gekomen, maar stelt dat de betrokkenen wel een onvoldoende krijgen. Om welke verzekeraars het gaat, wil DNB overigens niet kwijt.
Plausibel antwoord
De prijzenslag op de autoverzekeringsmarkt van de afgelopen jaren, heeft vragen opgeroepen bij DNB. Hebben verzekeraars bijvoorbeeld wel genoeg in kas als dit jaar opnieuw veel schadeclaims worden ingediend als gevolg van het barre winterweer? Als verzekeraars daarop geen plausibel antwoord kunnen geven, kan DNB ze alsnog maatregelen opleggen.
Ineas
Vorig jaar zuchtten de autoverzekeraars onder kelderende autoverkopen en een strenge winter. De verhoogde aandacht van DNB voor de autoverzekeraars is ook ingegeven door het faillissement van internetverzekeraar Ineas eerder dit jaar, die het slachtoffer werd van het strenge winterweer in Europa.
Internet
Bij de dertig verzekeraar zitten zowel de traditionele en de internetverzekeraars. Alle gevestigde verzekeraars hebben inmiddels een internetlabel: ASR met Ditzo, Achmea met InShared en Allianz met Allsecur. Inmiddels oriënteert bijna 70% van de consumenten zich met betrekking tot autoverzekeringen op het internet. In combinatie met nieuwkomers op de markt heeft deze trend geleid tot een concurrentieslag, waarbij de premies de afgelopen jaren tot wel 30% gedaald zouden zijn.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.