Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
2 nov 2010 Nieuws

Geen BKR-registratie meer voor belschuld

Mobiele providers Vodafone, T-Mobile en KPN zullen vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) wanneer die een betalingsachterstand hebben.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

 

Registratie volgde soms al bij een paar tientjes achterstand en dat kon als uiterste consequentie hebben dat een hypotheekaanvraag later geweigerd werd. Vodafone zegt die consequentie disproportioneel te vinden. Volgens woordvoerder Joost Galema kreeg Vodafone de voorbije maanden steeds meer verzoeken van klanten om iets te doen aan de gevolgen van BKR-registraties. Het bedrijf zegt aan BKR te hebben voorgesteld voortaan een minimumbedrag voor registratie in te stellen, maar het kwam niet tot overeenstemming. Daarop besloot Vodafone de samenwerking met het bureau te beëindigen. Ook T-Mobile hanteert nu een eigen systeem van achterstandregistratie en stopt met samenwerking met het BKR, evenals KPN voor de mobiele merken KPN, Hi en Telfort.

 
Het BKR betreurt het besluit van de telecomaanbieders.Algemeen directeur Peter van den Bosch van BKR vindt dat die 'een maatschappelijke verantwoordelijkheid' hebben. Uit recent onderzoek blijkt volgens Van den Bosch dat mensen die achterlopen met het betalen van telefoonrekeningen, twaalf keer zo veel kans maken opnieuw in de financiële problemen te komen. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe.
 
Bron: ANP, 02-11-2010

Uw mening

 
3 nov 2010
Het registreren van "belschulden" is ongeveer net zoals het registreren van onbetaalde premies (en dus
achterstanden) bij verzekeraars. Die laatstedoen dat niet (meer) o.a. vanwege het feit dat dat niet meer
mag. Het is geen krediet. Overigens... zie je wat er straks gaat gebeuren als het idee van de DNB zal
wortelen, dat gespreide betaling van beloning krediet is? Gaat het intermediair (of wie?) meldingen
aanleveren bij BKR. Even terug op die belschulden.. was je soms weken bezig om bij de aanvraag een
melding van 125 euro uit de boeken te krijgen die meestal nog het gevolg was van een "Youpvan'thekkie".
Ik ben dus voor.
 
2 nov 2010
Kreeg de indruk uit de berichten op fora en
twitter dat de telecomaanbieders nog al
onzorgvuldig waren geweest met het correct
toepassen van de BKR-registratie-regels. In veel
gevallen kon de provider bij een juridische zaak
niet aantonen dat en hoe er aangetekende brieven
waren gestuurd, e.d. Ook weigerden de providers
om na volledige betaling van de schuld van een
A2 een H2 te maken, omdat ze dan zelf al
eenzijdig het contract hadden opgezegd. Tevens
heeft de rechtbank T-Mobile twee keer afgewezen
in hun vordering om niet alleen de
abonnementschuld van een paar tientjes, maar ook
de kosten van het 'cadeau' gegeven
teletoontoestel en de exorbitante incasso te
verhalen.
En uiteindelijk kan je als klant met een
incorrecte BKR A2-registratie aan je broek niet
terecht bij de NHG
http://www.nhg.nl/nieuwsbrief-digitaal/maart-2010/actueel-wlf-en-melding-bkr.html
 
2 nov 2010
Ben het eens met de telecomaanbieders. De huidige registratie kan buiten proportie werken. Het is niet
voor niets dat diverse geldverstrekkers soepeler omgaan met telecom coderingen. Tevens haalt dit wat
macht weg bij de telecom aanbieders want een discussie aangaan was amper mogelijk. Hun maken een
fout, jij reageert, zij niet en jij een registratie. Dat is vaak de praktijk
 
2 nov 2010
BKR-baas stelt stellig: "...Uit recent onderzoek
blijkt volgens Van den Bosch dat mensen die
achterlopen met het betalen van
telefoonrekeningen, twaalf keer zo veel kans
maken opnieuw in de financiële problemen te
komen...." maar zo'n onderzoek is nergens in de
publicatie-database te vinden. Zeker een
onderzoek in eigen broek?
 
2 nov 2010
De reeds gestelde vraag: betekent dit dan ook dat de personen die nu nog wel geregistreerd staan bij het
BKR via de genoemde providers per 1 januari 2011 uit het systeem gehaald worden bij het BKR?
is exact de vraag die ik ook had willen stellen.
 
2 nov 2010
Eindelijk worden er mensen wakker.
 
2 nov 2010
Betekent dit dan ook dat de personen die nu nog wel geregistreerd staan bij het BKR via de genoemde
providers per 1 januari 2011 uit het systeem gehaald worden bij het BKR?
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Trefwoorden

Opvoerdatum

2 nov 2010

Laatst gewijzigd

2 nov 2010

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.