MijnFintool

Nieuws

Informatie over beloning onder de maat

De helft van de hypotheekklanten van het intermediair ontving schriftelijk informatie over de beloning, terwijl dit bij bankklanten maar voor een kwart gold. Dat blijkt uit een onderzoek door de AFM onder 410 consumenten die nog dit jaar een hypotheek afsloten.


Uit de AFM Consumentenmonitor blijkt dat 46 procent van de bankklanten in het geheel niets te horen kreeg over de beloning. Bij klanten van direct writers gold dit voor 33 procent, bij klanten van hypotheekwinkels voor 18 procent en bij klanten van het intermediair voor 14 procent. Ruim een kwart van alle hypotheekklanten kreeg dit voorjaar geen enkele informatie over de beloning van de adviseur.

Het intermediair bracht 31 procent van de klanten mondeling op de hoogte van de beloning, tegen 18 procent bij de bank, 21 procent bij de hypotheekwinkel en 33 procent bij direct writers.

De AFM constateert daarnaast nog ernstige gebreken in het dienstverleningsdocument. “Ook hier blijkt informatie over de kosten zoals het uurtarief, een indicatie van het aantal uren of de brandbreedtes van de provisies vaak te ontbreken.”

Bron: AMweb, 14-10-2010
 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

14 okt 2010

Laatst gewijzigd

14 okt 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1