Het Verbond van Verzekeraars heeft verbaasd gereageerd op de bewering van De Nederlandsche Bank (DNB) dat intermediairs die hun klanten op basis van een abonnement ondersteunen, te beschouwen zijn als rechtsbijstandverzekeraars.
DNB komt tot die conclusie omdat het onzeker is of consumenten daadwerkelijk een beroep zullen doen op de dienstverlening van het intermediair bij bijvoorbeeld de afhandeling van schades.
Volgens het Verbond van Verzekeraars kan dit niet het beoogde effect zijn gelet op de maatschappelijke discussie over de rol van het intermediair en diens beloning. Het Verbond vraagt zich af of de talrijke vergelijkbare 'serviceabonnementen' door DNB als verzekeringen worden beschouwd. Dat zou vergaande gevolgen hebben voor de consument én voor de aanbieders van dergelijke abonnementen.
"Abonnementen geven consumenten een laagdrempelige toegang tot de dienstverlening van het intermediair. Bovendien biedt het consumenten meer keuzevrijheid; consumenten kunnen ook kiezen voor intermediairs met een ander model, bijvoorbeeld declaratie op basis van daadwerkelijk geleverde diensten. Daarbij wordt ook het intermediair onnodig beknot in het ontwikkelen van nieuwe bedrijfs- en beloningsmodellen. Het is immers weinig aannemelijk dat intermediairs zich zullen laten binden aan de wettelijke eisen die aan een verzekeraar worden gesteld", aldus het Verbond.
Het Verbond zal DNB vragen om een nadere toelichting.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.