Volgens Wabeke is de informatievoorziening over de kosten en de risico’s van hypotheken op dit moment onvoldoende. Die informatie moet frequenter en uitgebreider, aldus Wabeke, die ook zegt dit probleem al aangekaart te hebben bij de AFM. De ombudsman stelt dat consumenten, ondanks financiële compensatie voor woekerpolissen en commotie over de hoge kosten van beleggingshypotheken, nog steeds worden misleid door hypotheekaanbieders.
Het gebrek aan transparantie van de kosten van financiële producten is volgens Wabeke een groot pijnpunt bij de consument, net als het ‘pushen’ van financiële producten door bijvoorbeeld tussenpersonen. Die waren uitsluitend en alleen gericht op verkopen en hadden geen oog voor de wens van de klant. Een groot deel had bovendien geen kennis van zaken, stelt de ombudsman. “Een rijbewijs volstond om financieel complexe producten te kunnen verkopen. Dan kon je namelijk bij je klant komen.”
Wabeke pleit ervoor om de AFM met een kwart uit te breiden. Bovendien moet de AFM veel meer samenwerken met DNB.
Bronnen: FD / InFinance, 21-01-2010
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99