Meer concurrentie, openheid over provisies en verscherpte wetgeving hebben stuk voor stuk een forse bijdrage geleverd aan de kwaliteit van de markt voor woonlastenverzekeringen. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars, nu de Vereniging Eigen Huis een meldpunt heeft geopend voor klachten over woonlastenverzekeringen die dateren van vóór 2007.
Het Verbond schrijft dat in dat tijdvak de nichemarkt voor woonlastenverzekeringen grotendeels in handen was van een kleine groep gespecialiseerde aanbieders. Hoge provisies zorgden er soms voor dat een beperkt deel van de premie beschikbaar was voor risicodekking.
Het Verbond van Verzekeraars heeft al in februari 2005 bij de toenmalige Minister van Financiën aandacht voor dit probleem gevraagd. Sindsdien heeft de sector ervoor geijverd ook woonlastenverzekeringen onder verscherpte wetgeving (Bgfo2) te brengen. Onlangs heeft de sector gehoor gekregen voor deze wens, waardoor de provisie nu aan de klant moet worden gemeld en de zorgplicht is uitgebreid.
Overigens vormen beperkende voorwaarden die aan woonlastenverzekeringen zijn gekoppeld als zodanig volgens het Verbond geen probleem. Een relatie tussen de hoogte van de premie en het bereik van de dekking is inherent aan alle verzekeringen. Wel is het van groot belang dat de klant goed wordt geadviseerd en geïnformeerd, opdat hij later niet voor teleurstellingen komt te staan.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.