De VEH stelt een speciaal noodnummer open, waar iedereen die ‘slachtoffer is geworden van deze wanpraktijken’ of dat vermoedt, zich toe kan wenden. De lijst zal na twee weken worden overhandigd aan de AFM, die de tussenpersonen vervolgens aan een onderzoek kan onderwerpen. De vereniging hoopt met het telefonisch meldpunt een duidelijk signaal af te geven richting de markt dat zij zich ook aan die regels moeten houden.
Woordvoerder Hans Andre la Porte: “Openheid over de beloning van financiële tussenpersonen moet wat ons betreft een einde maken aan het adviseren van uitsluitend hypotheken met de hoogste provisie en helpt de huizenkoper bij het maken van de juiste hypotheekkeuze”.
Er is voor een telefonisch meldpunt gekozen omdat het voor consumenten nogal eens onduidelijk kan zijn waar de provisie precies staat vermeld in de hypotheekofferte. Volgens de VEH kan het worden vermeld op een losse bijlage bij de hypotheekofferte. Vaak worden daarvoor verschillende namen gebruikt zoals adviesbeloning, adviesvergoeding en bemiddelingskosten.
AFM laat in een reactie weten erg blij te zijn met het initiatief. “Tussenpersonen hebben al voor de invoering maanden de tijd gehad om zich voor te bereiden. Als zij geen gehoor blijken te geven aan de nieuwe wet, is het goed dat we dat goed in kaart krijgen”, reageert de woordvoerder.
Bron: De Telegraaf, 21-07-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99