Het consumentenonderzoek levert veel waardevolle informatie op, meent Bos. Zo blijkt bijna tien procent (1,2 miljoen mensen) niet uit te komen met hun inkomen: zij hebben aan het eind van de maand tekort. “En dan blijkt uit ander onderzoek ook nog eens dat mensen steeds vaker steeds meer schulden hebben: rond de veertig procent van de Nederlanders heeft een lening (en dan heb ik het niet over een hypotheek) of staat vrijwel voortdurend rood bij de bank.” Bos wil actie en het was dan ook geen toeval dat er tijdens de partnerbijeenkomst van het platform een Actieplan (‘Wijzer in geldzaken’) werd gepresenteerd.
De komende jaren hebben de diverse CentiQ-partners, waaronder het Verbond, als doel het financiële inzicht en de financiële vaardigheden van de consument te vergroten. Zo wordt er een aantal nieuwe hulpmiddelen ontwikkeld, zoals een helpdesk voor risicogroepen.
Daarnaast gaat het platform, in samenwerking met werkgevers- en werknemersorganisaties, voor werknemers informatie en cursussen ontwikkelen over pensioenopbouw en risicomanagement. Speciale aandacht in het actieplan is ingeruimd voor jongeren, onder meer door de ouders te ondersteunen bij de financiële opvoeding van hun kinderen.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 09-07-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99