Het onderzoek betreft de salarissen van de administratieve, commerciële, vaktechnische en leidinggevende functies in de binnendienst van een assurantiekantoor.
De loonstijging werd veroorzaakt door:
· de stijging van het gemiddelde deskundigheidsniveau
· de toename van het aantal commerciële taken voor binnendienstmedewerkers
· de krapte op de arbeidsmarkt
De salarissen van de commerciële en vaktechnische binnendienst voor functies als commercieel binnendienstmedewerker zakelijk, schadebehandelaar en volmachtacceptant, zijn gestegen met gemiddeld 7,9%. Junior medewerkers verdienden gemiddeld 8% meer.
Naast een vast salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt 40% van de binnendienstmedewerkers een variabele beloning of een bonus. De bonus bedraagt gemiddeld één extra maandsalaris en is grotendeels afhankelijk van het behaalde rendement door het assurantiekantoor. Steeds vaker hangt de bonus af van de prestaties van de betreffende medewerker.
De zwaarte van de binnendienstfuncties is toegenomen. Er wordt in vaktechnische zin en commerciële zin meer van de binnendienst verwacht. Zij moeten vaker klanten volledig bedienen, offertes en premieberekeningen maken, advies geven aan relaties, afspraken maken voor de buitendienst en commercieel doorvragen aan de telefoon. Door de Wft zijn medewerkers met klantcontact in de binnendienst ook verplicht kennis te hebben van hun vak en deze kennis actueel te houden. Een derde van de kantoren geeft aan dat nog niet al hun medewerkers met klantcontact beschikken over de vereiste diploma’s.
Gemiddeld zijn de kantoren van plan 4% van de loonsom te besteden aan vakopleidingen en vaardigheidstrainingen. Dit betekent per binnendienstmedewerker een opleidingsbudget van 1.100 euro per jaar.
Bron: Persbericht D&O Personele Diensten, 13-06-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99