Vorige week leek het erop dat de meest betrokken ministers het er over eens waren om de bpm af te schaffen en in plaats daarvoor een heffing te leggen op de aanschaf van vervuilende auto's. Het besluit over het schrappen van de bpm, dat moet plaatsmaken voor de invoering van de kilometerheffing, is nog niet gevallen. Het kabinet bespreekt het voorstel volgende week vrijdag.
Het kabinet wil nu de bpm geleidelijk afschaffen, waardoor in 2018 de belasting volledig is verdwenen. Omdat er ‘effecten' kunnen zijn op de begroting die je nu niet kunt inschatten komt er wel een evaluatiemoment in 2016, aldus de bronnen. Het is daardoor mogelijk dat een deel van de bpm behouden blijft.
De auto- en transportbranche benadrukt dat de bpm naast de wegenbelasting helemaal moet verdwijnen om het draagvlak van een kilometerheffing te behouden. De kilometerheffing is voorzien vanaf 2011 voor vrachtauto's en vanaf 2012 voor personenauto's. De ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat steggelen nog over de regeling. Financiën is bang voor gaten in de begroting.
De drie planbureaus, waaronder het CPB, voorzien dat er jaarlijks 400 tot 850 miljoen euro accijnsderving optreedt als de bpm volledig opgaat in de kilometerheffing. Die zou dan zo hoog worden dat mensen minder rijden en dus minder tanken.
Bron: Het Financieel Dagblad, 23-04-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99