In een tevredenheidsonderzoek heeft het PIV gepeild wat letselschadeslachtoffers vinden van de manier waarop hun schade is afgewikkeld. Met name over de communicatie zijn de ondervraagden erg tevreden. Volgens het PIV is verzekeraars er dan ook alles aan gelegen de schadebehandeling te verbeteren. Dat beeld komt ook terug in de resultaten: het percentage dossiers dat na vijf jaar nog niet is afgewikkeld, is tussen 2005 en 2007 gedaald van 4,2 naar 2,5 procent. Toch vindt het PIV dat het einddoel nog niet is bereikt: snelheid en transparantie is één, maar verzekeraars moeten slachtoffers vooral ook het gevoel geven dat ze serieus worden genomen. Met de komst van de Gedragscode Behandeling Letselschade komt die doelstelling volgens het PIV in de toekomst steeds dichterbij.
Patiëntenkaartdiscussie
In het jaarverslag meldt het instituut verder dat het opvragen door de verzekeraar van medische informatie over het slachtoffer – de zogeheten ‘patiëntenkaartdiscussie – vaak tot tijdrovende discussies leidt. Die medische inzage is soms nodig om een toekomstschade te kunnen vaststellen, maar volgens PIV-directeur Theo Kremer moeten verzekeraars wel enige terughoudendheid betrachten. “Het mag niet zo zijn dat altijd om die kaart wordt gevraagd onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’. Er moet sprake zijn van proportionaliteit: hoe hoger de schadevergoeding of hoe langer de periode waarover die wordt geclaimd, hoe meer de verzekeraar van de gezondheidstoestand zal willen weten.” Het PIV wil niet wachten op een principiële uitspraak van de Hoge Raad over deze discussie, maar roept belangenbehartigers en medisch adviseurs nadrukkelijk op hierover brancheafspraken te maken.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 19-05-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99