Het gaat om werknemers die in het verleden een prepensioen hebben opgebouwd. Volgens De Jager telt dat mee bij de bepaling van het oudedagspensioen. Maar volgens werkgevers en vakbonden is eerder afgesproken dat het al opgebouwde prepensioen zou worden ontzien. In een vrijdag verstuurde brief doet de Stichting van de Arbeid, het overlegorgaan van werkgevers en bonden, een "dringend beroep" op De Jager om zijn standpunt te heroverwegen.
In 2004 sloot het kabinet met de sociale partners een akkoord over het afschaffen van vut en prepensioen. Voor deze regelingen zou niet meer met fiscale hulp gespaard kunnen worden. Werknemers die voor 1950 zijn geboren, werden ontzien. Wie jonger is kan nog wel eerder met werken stoppen, maar krijgt een lager pensioen. Pensioenfondsen bieden mogelijkheden om bij te sparen voor het prepesioen. De Jager merkt dit nu echter aan als dubbele pensioenopbouw. Hij wil het individueel bijsparen voor prepensioen niet toestaan, althans niet met fiscale hulp. Volgens de Stichting van de Arbeid staat dat haaks op eerdere toezeggingen van minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken, de voorganger van Piet Hein Donner.
Bron: ANP, 13-05-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99