Dit beeld komt naar voren uit vragen aan het Informatie- en Adviescentrum van Vereniging Eigen Huis, waar maandelijks meer 22.000 telefoontjes van leden binnenkomen. Dat de klant niet erg tevreden is over woonlastenverzekeringen, blijkt ook uit een telefonische rondgang onder 75 leden van Vereniging Eigen Huis die recent een huis hebben gekocht.
Uit die telefonische rondgang blijkt dat de meerderheid na een adviesgesprek besluit om geen woonlastenverzekering af te sluiten. De belangrijkste reden is dat klanten vermoeden te zullen betalen voor een verzekering die waarschijnlijk nooit zal uitkeren. Die vrees kan gegrond zijn
Volgens Vereniging Eigen Huis zijn adviseurs dol op woonlastenverzekeringen vanwege de hoge provisies.
De meeste adviesgesprekken worden tot ongenoegen van de gegadigden in 10 minuten afgeraffeld. Adviseurs doen nauwelijks aan productvergelijking. Wat er daadwerkelijk kan gebeuren in geval van arbeidsongeschiktheid, bespreken ze meestal slechts zijdelings. Welke verzekeringen via de werkgever zijn afgesloten, komt vrijwel nooit aan de orde. Eigen Huis wijst erop dat dat juist wel een cruciaal punt is omdat de wetgeving rond arbeidsongeschiktheid veel veranderd is.
Wie een woonlastenverzekering afsluit op basis van de WIA-criteria, loopt maar een kleine kans op uitkering, omdat de kans om in de WIA terecht te komen klein is. Daar staat tegenover dat eenmaal arbeidsongeschikt de financiële situatie vele malen slechter kan uitpakken dan voorheen: bij 50 procent arbeidsongeschiktheid kan het inkomen terugvallen tot 6000 euro bruto per jaar. Een verzekering gebaseerd op passende arbeid vergroot zowel de kans op uitkering als de hoogte ervan. Maar dat komt in de adviesgesprekken dus nauwelijks aan de orde, wijst het onderzoek uit.
Bron: Vereniging Eigen Huis, 08-05-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99