Dienstverleners zouden heel veel nuttige marketinginformatie in handen kunnen krijgen door het surfgedrag te analyseren van individuele bezoekers en deze te koppelen aan klantgegevens. "Dit gebeurt echter niet”, volgens van Meer. “Dat is jammer. We weten heel veel, maar doen er nog niet genoeg mee. Er is bekend welke transacties een klant verricht en welke financiële producten hij heeft. We hebben een paar honderd klantkenmerken. Maar we hebben geen informatie over wat een klant op een site doet. Als blijkt dat een bepaalde klant opvallend veel klikt op pagina’s over sparen, zou een bank bijvoorbeeld deze klant kunnen benaderen met een spaarproduct.”
Van Meer promoveerde aan de Universiteit van Tilburg en is daarnaast werkzaam als onderzoeker bij ING Nederland. Voor zijn onderzoek keek hij met name naar de verschillende sites van ING Nederland, waaronder die van de Postbank en Fundix. Hoewel hij niet ‘in de kast’ mocht kijken bij andere financiële dienstverleners, denkt hij wel een aardige indruk te hebben van hoe andere partijen omgaan met het meten van online klantgedrag.
Bron: Emerce, 08-11-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99