De Tweede Kamer heeft op 27 november 2025 het volledige pakket Belastingplan 2026 aangenomen. Daarmee zijn niet alleen de “grote lijnen” uit Prinsjesdag nu politiek beklonken, maar zijn via amendementen ook een aantal belangrijke accenten verlegd – met name rond box 3, de Wet Hillen en de bijtelling voor elektrische auto’s.
EV-bijtelling blijft (even) gunstiger – youngtimerregeling versoberd
Een opvallende politieke draai: de al geplande afschaffing van de korting op de bijtelling voor elektrische auto’s (EV’s) van de zaak in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan is gekozen voor een gefaseerde verhoging:
Let op: voor EV’s die in 2026 worden aangeschaft, geldt de 18%-bijtelling gedurende 60 maanden (gebruikelijk “vastklik-effect” van de bijtelling).
Youngtimerregeling: leeftijd fors omhoog
De youngtimerregeling (bijtelling over waarde in het economisch verkeer voor auto’s ouder dan 15 jaar) wordt versoberd:
Box 3-verzwaringsplannen teruggedraaid – versnelde afbouw Wet Hillen
Eén van de meest besproken punten in de adviespraktijk was de aangekondigde verhoging van het forfaitaire rendement voor overige bezittingen naar 7,78% én de verlaging van het heffingvrije vermogen. Die plannen zijn nu definitief geschrapt door een aangenomen amendement (amendement-Grinwis c.s.).
Forfait overige bezittingen blijft 6% in 2026
De Tweede Kamer heeft besloten dat:
Heffingvrij vermogen gaat niet omlaag, maar wordt geïndexeerd
Ook de geplande verlaging én bevriezing van het heffingvrije vermogen gaan niet door. Het heffingvrije vermogen in 2026 wordt gewoon geïndexeerd en komt uit op € 59.357 per belastingplichtige. Dit betekent voor 2026 een duidelijk mildere uitkomst dan het oorspronkelijke Belastingplan liet zien.
Dekking via versnelde afbouw Wet Hillen
De politiek kiest hier nadrukkelijk voor lastenverlichting in box 3, en zoekt de dekking bij eigenwoningbezitters met (bijna) afgeloste hypotheek via de Wet Hillen. De afbouw van de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld wordt versneld:
Ondernemersmaatregelen: EIA/MIA, lucratief belang en Aof-premie
Naast box 3 en mobiliteit bevat het aangenomen pakket nog een aantal relevante ondernemersmaatregelen.
EIA/MIA mag niet tot negatieve winst leiden
Om een ongewenste constructie tegen te gaan, is vastgelegd dat toepassing van EIA (energie-investeringsaftrek) en MIA (milieu-investeringsaftrek) niet mag leiden tot een negatieve winst in box 1. In de praktijk betekent dit:
Lucratief belang: multiplier uitgesteld naar 2028
De beoogde aanscherping van de lucratiefbelangregeling (multipliermaatregel) gaat later in dan oorspronkelijk voorzien:
Inwerkingtreding verschuift naar 1 januari 2028.
Dit geeft private equity-structuren en DGA’s met lucratieve aandelenpakketten extra tijd om hun positie te herzien.
Aof-premie 2026–2027 iets hoger
De Aof-premie (Arbeidsongeschiktheidsfonds) wordt in 2026 en 2027 met 0,02 procentpunt verhoogd.
Brandstofaccijns en vliegbelasting
Accijnskorting brandstof verder afgebouwd
De tijdelijke brandstofaccijnskorting wordt in 2026 verder teruggeschroefd:
Nieuw tarief vliegbelasting voor privéjets (per 2030)
Ten slotte introduceert de wetgever per 1 januari 2030 een apart tarief in de vliegbelasting voor privévliegtuigen.
FGR-overgangsrecht en WBSO-schijfgrens
FGR: overgangsrecht ruimer
Het overgangsrecht voor het fonds voor gemene rekening (FGR) wordt uitgebreid:
Dit biedt structuren waarin FGR’s een rol spelen (bijvoorbeeld familiestichtingen, beleggingsstructuren) wat meer ademruimte om te herstructureren.
WBSO: schijfgrens 2026 geïndexeerd
De WBSO-schijfgrens wordt in 2026 eenmalig geïndexeerd met de tabelcorrectiefactor van 2,9%, waardoor de grens uitkomt op € 391.020.
Wat betekent dit voor jouw adviespraktijk?
Samenvattend zien we een duidelijke politieke schuifbeweging:
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99