MijnFintool

Nieuws

Meeneemregeling (opnieuw) uitleggen bij meenemen hypotheek

Hypotheekaanvraag in 2024 met gebruikmaking van de in 2021 overeengekomen meeneemregeling. De consument voert aan dat de adviseur hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken van de meeneemregeling.

De op de adviseur rustende zorgplicht brengt in het onderhavige geval met zich mee dat de adviseur bij het aanvraagtraject van de nieuwe hypotheek in 2024 zich had moeten vergewissen dat de consument inziet wat de consequenties voor hem zijn bij het gebruik maken van de in 2021 overeengekomen meeneemregeling. Volgens de commissie is voldoende komen vast te staan dat de adviseur dat in dit geval niet naar behoren heeft gedaan.

Het verweer dat de adviseur ervan uit had mogen gaan dat de consument in 2024 de werking begreep van de in 2021 overeengekomen meeneemregeling slaagt gelet op het voorgaande niet. Daarbij weegt de commissie mee dat de betreffende hypotheekconstructie, zoals de adviseur ook heeft beaamd, complexe materie betreft. Juist dan wordt van de adviseur een actievere rol verwacht in het adviestraject en geldt dat de vergewisplicht naar het oordeel van de commissie in het onderhavige geval zwaarder weegt dan de verplichting van de consument om vragen te stellen indien sprake is van onduidelijkheden in de precontractuele productdocumentatie.

De commissie houdt bij dit oordeel verder rekening met het gegeven dat het voldoende aannemelijk is dat de consument onder een zekere druk heeft gestaan. Het rente-aanbod van 29 april 2024 waarbij de consument gebruik heeft willen maken van de meeneemregeling is door H. niet geaccepteerd, omdat de nieuw te bouwen woning geen keuken had.

(ook) tijdsdruk zijde adviseur

Hoewel de commissie het op zichzelf met de adviseur eens is dat de hiervoor omschreven vertraging niet te wijten is aan de adviseur en de adviseur daaromtrent dan ook geen blaam treft, is het in de gegeven omstandigheden onvoldoende om aan te voeren dat de consument voor akkoord getekend heeft en daardoor dus heeft begrepen of had moeten begrijpen wat de consequenties voor hem zouden zijn van het gebruik maken van de meeneemregeling. De adviseur had zich ervan moeten vergewissen dat de consument op de hoogte was van de consequenties van het gebruikmaken van de meeneemregeling. De commissie oordeelt daarom dat de adviseur in zoverre tekortgeschoten is in zijn zorgplicht. Deze klacht is gegrond.

Lees hier de volledige uitspraak.

 

Bron: Kifid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

12 mei 2025

Laatst gewijzigd

12 mei 2025

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1