Aanleiding voor het onderzoek onder woningeigenaren met een NHG-hypotheek is de toename van het aantal mensen dat ervaart dat de betaalbaarheid van de woning onder druk komt te staan, of verwacht dat dit zal gebeuren. NHG verkent daarom mogelijkheden om, met de markt, consumenten eerder en beter te helpen. Niet alleen om problemen op te lossen, maar ook om problemen te voorkomen.
Volgens het onderzoek is voor veel mensen niet bekend of zij beter de geldverstrekker of hun hypotheekadviseur kunnen benaderen. Ook is niet bij alle respondenten bekend wat NHG zou kunnen betekenen. In een beheersituatie denkt NHG graag met de adviseur of geldverstrekker mee over manieren waarop de klant een (eventueel gewijzigde) hypotheek voort kan zetten met behoud van de borgstelling van NHG.
Consumenten die wel weten waar ze terechtkunnen voor hulp ervaren psychologische barrières, zoals schaamte en angst voor negatieve consequenties (zoals boetes).
De onderzoeksresultaten zijn gedeeld met geldverstrekkers in een masterclass voor de Bijzonder Beheer Community, zodat zij de inzichten kunnen benutten in hun klantbediening. De Bijzonder Beheer Community faciliteert kennisuitwisseling tussen vakgenoten en experts om mensen met geldzorgen nog sneller en beter te helpen.
Klik hier om de masterclass te bekijken (YouTube).
Bron: NHG
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99