Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
24 aug 2017 Nieuws

Bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig

De Consumentenbond stelde eerder aan de hand van haar onderzoek dat consumenten vaak onnodig op hoge kosten bij de aanpassing van hun hypotheek worden gejaagd.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Reactie NVB

Niet voor elke wijziging van de hypotheek is advies verplicht. Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten gemoeid, zowel bij banken als bij tussenpersonen.

Reactie OvFD

Wij vinden het teleurstellend dat de Consumentenbond de consument niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies en in plaats daarvan van mening is dat consumenten meer aanpassingen aan hun hypotheek zelf moeten kunnen regelen. De consequenties hiervan kunnen groot zijn, want ook ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben op de financiële situatie van de consument. Het is belangrijk dat de consument zich daarvan bewust is. Het is daarbij logisch dat een hypotheekverstrekker, die een hypotheek voor een consument via een onafhankelijk adviseur heeft gesloten, de consument ook bij aanpassingen doorverwijst naar de adviseur. Er zijn tenslotte maar heel weinig aanpassingen binnen een hypotheek die zo eenvoudig zijn dat de klant het allemaal zelf kan en ook alle (fiscale) gevolgen kan overzien. De opmerking dat ‘klanten niet voor elk wissewasje naar een dure tussenpersoon moeten worden gestuurd’ vinden wij dan ook kortzichtig. Het oversluiten van een hypotheek is absoluut geen wissewasje. Het is in dat opzicht ook logisch dat een hypotheekverstrekker - mede vanuit zijn wettelijke zorgplicht - wil dat dit verantwoord geschiedt. De adviseur kent de klant, het klantdossier en het op het klantprofiel gebaseerde oorspronkelijke advies. De aanbieder niet. Daarbij dienen de kosten altijd in verhouding te staan tot de werkzaamheden.

Tot slot wijzen wij er nog op dat een zogenaamd ‘eenvoudige’ aanpassing op de hypotheek zoals het oversluiten naar een lagere rente, via onafhankelijk advies ook kansen voor de consument kan opleveren. Advies kan leiden tot oversluiting naar een ander, kwalitatief beter product met een nog lagere rente. Deskundig advies behoedt de consument dus niet alleen voor financiële schade, maar kan ook aantrekkelijke alternatieven opleveren. Het is jammer dat de Consumentenbond hieraan voorbij gaat.

Publicatie Consumentenbond

Download: "Consumentengids van september" (pdf, 5 pagina's), of webversie

 

Bron: Consumentenbond / OvFD / NVB

Lees ook…

Kifid: doorverwijzing naar hypotheekadviseur door geldverstrekker is redelijk

De Commissie ziet zich gesteld voor de vraag of de Bank een onredelijke voorwaarde heeft gesteld door consument naar een hypotheekadviseur te verwijzen toen hij een mutatie in zijn hypothecaire geldlening wilde verwerken. De Commissie is van oordeel dat dit niet het geval is en overweegt dienaangaande als volgt:

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

24 aug 2017

Laatst gewijzigd

24 aug 2017

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.