“De directe aansprakelijkstelling (pdf) bij vastgestelde verzekeringsfraude past in de huidige trend dat slachtoffers van criminaliteit steeds weerbaarder worden. Ik vind dat een goede ontwikkeling. Misdaad mag niet lonen en benadeelde burgers en ondernemers moeten schadeloos worden gesteld”, aldus minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie).
Schadevergoeding
Verzekeraars steken veel tijd in het opsporen en aanpakken van fraude zodat klanten niet onnodig meer premie betalen. Ook eenvoudige fraude leidt er toe dat klanten jaarlijks eigenlijk tientallen euro’s te veel betalen. Verzekeraars gaan hun eigen onderzoekskosten nu met een vaste schadevergoeding direct verhalen op de daders. Naast royement, registraties op waarschuwingslijsten en het terugvorderen van uitgekeerde bedragen, krijgen zij hierdoor een nieuw middel om verzekeringsfraude óók in de eenvoudige zaken te ontmoedigen. “Wie fraudeert, krijgt nu direct de rekening gepresenteerd. Ik hoop dat we hiermee potentiële fraudeurs afschrikken”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.
Civielrechtelijke aanpak
Verzekeraars willen met de aanpak ‘directe aansprakelijkstelling’ meer fraudezaken via civielrechtelijke weg afhandelen, waarbij geen beroep gedaan hoeft te worden op politie of justitie. Zodra een verzekeraar heeft aangetoond dat een klant gefraudeerd heeft, wordt de zaak overgedragen aan de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). SODA verhaalt vervolgens de schade op de fraudeur. De aanpak wordt mogelijk gemaakt en gesteund door onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie, de Nationale Politie en VNO-NCW/MKB Nederland.
Bron: Verbond van verzekeraars
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99