Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
25 aug 2016 Nieuws

Fraudeurs krijgen zelf 'schadeclaim'

Verzekeraars hebben vorig jaar 8.336 gevallen vastgesteld waarbij gesjoemeld werd met verzekeringen. Dat is ruim zeven procent meer dan in 2014. Om verzekeringsfraude harder aan te pakken en potentiële fraudeurs te ontmoedigen, gaan verzekeraars vanaf nu direct de schade bij de daders verhalen door middel van een vaste schadevergoeding van 532 euro. De aanpak kan op steun rekenen van politie en justitie.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

“De directe aansprakelijkstelling (pdf) bij vastgestelde verzekeringsfraude past in de huidige trend dat slachtoffers van criminaliteit steeds weerbaarder worden. Ik vind dat een goede ontwikkeling. Misdaad mag niet lonen en benadeelde burgers en ondernemers moeten schadeloos worden gesteld”, aldus minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie).

In 2015 hebben verzekeraars wederom meer verzekeringsfraude opgespoord. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (pdf), (CBV) van het Verbond van Verzekeraars. In totaal startten de verzekeraars 31.034 keer een onderzoek en stelden zij in 8.336 zaken fraude ook daadwerkelijk vast. Met deze opgespoorde zaken was in totaal 79 miljoen euro gemoeid.

Schadevergoeding
Verzekeraars steken veel tijd in het opsporen en aanpakken van fraude zodat klanten niet onnodig meer premie betalen. Ook eenvoudige fraude leidt er toe dat klanten jaarlijks eigenlijk tientallen euro’s te veel betalen. Verzekeraars gaan hun eigen onderzoekskosten nu met een vaste schadevergoeding direct verhalen op de daders. Naast royement, registraties op waarschuwingslijsten en het terugvorderen van uitgekeerde bedragen, krijgen zij hierdoor een nieuw middel om verzekeringsfraude óók in de eenvoudige zaken te ontmoedigen. “Wie fraudeert, krijgt nu direct de rekening gepresenteerd. Ik hoop dat we hiermee potentiële fraudeurs afschrikken”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.

Civielrechtelijke aanpak
Verzekeraars willen met de aanpak ‘directe aansprakelijkstelling’ meer fraudezaken via civielrechtelijke weg afhandelen, waarbij geen beroep gedaan hoeft te worden op politie of justitie. Zodra een verzekeraar heeft aangetoond dat een klant gefraudeerd heeft, wordt de zaak overgedragen aan de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). SODA verhaalt vervolgens de schade op de fraudeur. De aanpak wordt mogelijk gemaakt en gesteund door onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie, de Nationale Politie en VNO-NCW/MKB Nederland.

 

Bron: Verbond van verzekeraars

Lees ook…

Kamervragen fraude in betalingsverkeer

Minister Dijsselbloem heeft de Tweede Kamer de antwoorden op Kamervragen over het bericht “Van slachtoffer naar schuldige” toegezonden.

Kifid: Vermoeden van fraude geen grond voor afwijzing uitkering

Ingevolge artikel 7:930 lid 5 BW is bij schending van de mededelingsplicht geen uitkering verschuldigd, indien Consument heeft gehandeld met het opzet Verzekeraar te misleiden. Daarvan is enkel sprake als de feiten van de casus ondubbelzinnig op fraude wijzen.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

25 aug 2016

Laatst gewijzigd

25 aug 2016

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2021. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.