Volgens de VEH zijn eigenwoningbezitters niet alleen ontevreden over de te hoge hypotheekmarges die banken berekenen, maar ook over het feit dat bestaande hypotheekklanten worden “afgestraft” ten opzichte van nieuwe klanten door het berekenen van een extra hoge verlengingsrente.
“Het feit dat de klant deze extra hoge rente opgedrongen krijgen en niet in de gelegenheid wordt gesteld om te zoeken naar goedkopere alternatieven roept steeds meer weerstand op bij eigenwoningbezitters. Het bevestigt het beeld dat banken hun eigenbelang vooropstellen ten koste van hun klanten”, stelt Nico Stolwijk van VEH.
Ook moet er een einde komen aan het op het laatste moment sturen van verlengingsvoorstellen voor een nieuwe rentevasteperiode, vindt VEH. Woningeigenaren hebben daardoor onvoldoende tijd om te zoeken naar gunstiger aanbiedingen en betalen als gevolg hiervan veel meer rente dan noodzakelijk. VEH wil dat er een einde komt aan de rentediscriminatie tussen oude en nieuwe klanten. Stolwijk: “Klanten moeten minimaal drie maanden van te voren een renteverlengingsvoorstel krijgen, zodat ze kunnen zoeken naar goedkopere alternatieven. Ook moet openheid worden gegeven over de opbouw van het rentetarief.”
De VEH wil dat de Gedragscode Hypothecaire Financieringen wordt opengebroken om aan deze praktijken een einde te maken.
Bron: BNR, 10-02-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99