MijnFintool

Nieuws

Klant in actie tegen overkreditering DSB

Advocaten bereiden namens klanten van DSB Bank en dochters rechtszaken voor tegen de DSB Bank. Het draait daarbij om overkreditering van klanten tot, bij uitzondering, negen keer hun jaarinkomen.

Het gaat telkens om het verstrekken van vrij hoge kredieten en hypotheken, gekoppeld aan woonlasten- en kapitaalverzekeringen, die weer worden gefinancierd met niet fiscaal aftrekbare koopsommen. Vaak stijgt de rente van het hypothecair krediet en neemt de schuld toe. Deze financiële stapeling van producten zorgde afgelopen jaren voor een patroon van betalingsproblemen bij particulieren. Zij moesten, om tot afbetaling te komen, telkens nieuwe koopsommen afnemen. 

De stichting Hypotheekleed, met tweehonderd dossiers van vermeende gedupeerden, werkt aan een collectieve schadeclaim tegen DSB Bank. Advocatenkantoor Vaesen & Van Kempen sommeert DSB Bank namens klanten stapels dossiers met overkreditering. "Niet anders kan worden geconcludeerd dat sprake is van provisiejagen", schrijft advocaat G. Hattink.
 
De toezichthouder AFM bevestigde vorige week onderzoek te doen naar DSB Bank omdat "de afgelopen jaren relatief veel signalen en klachten" waren binnen gekomen. De AFM heeft signalen dat de bank zijn klanten, ondanks dat die zelf hebben getekend voor soms vijf tot acht extra koopsompolissen, onvoldoende heeft gewaarschuwd voor mogelijk grote schulden bij een gering inkomen. Ook via financieel adviseurs komen momenteel veel klachten bij de AFM. Desgevraagd bevestigt branchevereniging NBVA, na een korte enquête onder leden, "dat 20% van de meldingen die de AFM van tussenpersonen heeft ontvangen betrekking heeft op DSB".
 
In februari werd DSB Bank door rechtbank Alkmaar in twee zaken veroordeeld tot schadevergoeding. Het ging om voorbeeldzaken. De bank had een klant, met een schuld van 45.735 euro, nog eens 44.270 euro geleend en daarmee "haar precontractuele zorgplicht geschonden".
 
In andere vonnissen werd DSB Bank terechtgewezen, omdat die met beleggingsverzekeringen van Hollands Welvaren Select de "bijzondere zorgplicht" had verzaakt "door niet uitdrukkelijk te waarschuwen voor de risico's van beleggen met geleend geld en de mogelijkheid van een restschuld na beëindiging van de overeenkomst".
 
Volgens DSB Bank zijn de beschuldigingen onjuist: de bank heeft geen baat bij klanten diep in de schulden, juist andere kredietverstrekkers zorgen voor het optoppen van schulden, iets waar de bank klanten voor waarschuwt.
 
Bron: De Financiele Telegraaf, 28-03-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

30 mrt 2009

Laatst gewijzigd

30 mrt 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1