Dat zijn kort gezegd de belangrijkste uitkomsten van de Trendwatch Zorgconsument 2008, die is uitgevoerd door Motivaction. De uitkomsten zijn beschikbaar voor leden van NVZ Vereniging van Ziekenhuizen en ActiZ (organisatie van zorgondernemers).
Uit deze tweede editie blijkt dat zorgconsumenten beschikbaarheid (snel geholpen kunnen worden, voldoende capaciteit, geen wachtlijsten) steeds belangrijker vinden. Ook hebben ze behoefte aan informatie en willen ze ‘gehoord’ worden.
Mensen die op zoek gaan naar informatie, gaan het vaakst af op ervaringen van familie en bekenden. Daarnaast is internet een belangrijke bron. Ook de zorgverzekeraar wordt veel geraadpleegd. Zo zoekt ruim een derde van de respondenten contact met zijn zorgverzekeraar bij de keuze voor een ziekenhuis.
Net zoals in de vorige Trendwatch valt verder op dat jongeren en ouderen andere prioriteiten hebben. Zo vinden jongeren dekking door de verzekering minder belangrijk; zij zijn veeleisender als het gaat om bereikbaarheid (openingstijden, afstand). Ouderen daarentegen hechten minder aan afstand. Voor hen is de dekking het belangrijkste.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 03-11-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99