In beide branches zijn de premie-inkomsten in de eerste helft van dit jaar ongeveer gelijk gebleven, terwijl de portefeuille van het aantal verzekeringen is gegroeid. “Dat duidt op een lagere premie. Gunstig voor de consument, die toch al met veel prijsstijgingen te maken heeft”, aldus statisticus Catalina Mesina.
In de portefeuilles van schadeverzekeringen hebben zich in de eerste helft van dit jaar geen enorme veranderingen voorgedaan ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “De meeste portefeuilles laten wel een lichte stijging zien, maar het is te vroeg om daar nu al conclusies aan te verbinden”, meent Mesina.
Wel is een aantal trends te onderscheiden. Zo hebben motorrijtuigen- en reisverzekeringen de grootste nieuwe productie. Het percentage nieuw afgesloten motorrijtuigen- en reisverzekeringen was in de eerste zes maanden zelfs ruim twee keer zo hoog als bij andere schadeverzekeringen.
Bij reisverzekeringen maken de nieuw afgesloten polissen elf procent van het totaal aantal verzekeringen uit; bij motorrijtuigen is dat tien procent. Dat is ongeveer vergelijkbaar met een jaar geleden. De premie-inkomsten van motorrijtuigenverzekeraars zijn ongeveer gelijk aan het eerste halfjaar van 2007, terwijl het aantal verzekeringen licht is gestegen.
“Dat betekent dat de premie nog steeds onder druk staat vanwege de concurrentie, die fors is in de motorrijtuigenmarkt. Internet speelt een steeds grotere rol. Doordat mensen sneller zelf vergelijkingen kunnen maken, switchen ze bovendien sneller van verzekeraar. Dat zie je ook terug in het hoge aantal nieuw afgesloten producten”, aldus Mesina. Hetzelfde geldt voor rechtsbijstandverzekeringen. Ook daar staat de premie onder druk door concurrentie.
Bij aansprakelijkheidsverzekeringen is de portefeuille licht gestegen met twee procent. Die stijging wordt met name veroorzaakt doordat er meer particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen (AVP’s) zijn afgesloten.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 19-09-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99