De omzetgroei is positief beïnvloed door de gunstige samenstelling van koopdagen. Juli had in 2008 een woensdag en een donderdag meer en een zondag en een maandag minder dan in 2007. Na correctie voor dit effect komt de omzetgroei duidelijk lager uit, namelijk op ruim 1 procent. Het volume krimpt dan zelfs met bijna 1 procent.
Supermarkten boekten een flinke omzetgroei in juli. Hun omzet kwam bijna 13 procent hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. De groei is voor een deel toe te schrijven aan de prijsstijging van bijna 6 procent. Het volume nam met bijna 7 procent toe. De volumegroei na koopdagcorrectie was minder dan 2 procent.
Bij de winkels in non-food groeide de omzet in juli met 2,6 procent ten opzichte van juli 2007. Deze groei is volledig toe te schrijven aan een toename van de verkopen. Na correctie voor het gunstige koopdageneffect is er echter sprake van een volumekrimp van ruim 1 procent.
Bron: CBS, 16-09-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99