Ruim zeven op de tien Nederlanders vinden de stijgende prijzen momenteel het grootste probleem van de Nederlandse economie. Dat geldt voor ouderen (55 jaar en ouder) in nog veel sterkere mate dan voor Nederlanders tot 35 jaar (respectievelijk 77 procent en 63 procent). Eveneens 72 procent van de Nederlanders zegt persoonlijk iets van de economische teruggang te merken. De stijgende prijzen, hoge benzineprijzen en ‘minder geld te besteden hebben’ worden door meer dan de helft van deze mensen genoemd.
Ruim een kwart van de Nederlanders die direct iets merken van de economische teruggang, zegt de vaste lasten minder goed te kunnen betalen. Onrust op het werk - zoals een reorganisatie, zorgen om omzet en winst, een personeelsstop en dreiging van ontslag - is voor bijna twee op de tien een teken van economische teruggang in de directe omgeving.
Van de Nederlanders die persoonlijk iets van de economische teruggang merken, zegt 84 procent de afgelopen zes maanden hun gedrag te hebben aangepast. De meest toegepaste gedragsaanpassingen zijn: vaker boodschappen doen bij een goedkopere supermarkt (39%), vaker B-merken kopen in plaats van A-merken (34%), bepaalde grote aankopen niet doen (33%) en minder vaak de auto nemen (31%).
Maar ook geheel andere vormen van gedragsaanpassing worden vaak genoemd, variërend van minder vaak uit eten gaan (26%), minder geld geven aan goede doelen (23%), het opzeggen van abonnementen op kranten en tijdschriften (21%) of lidmaatschappen van verenigingen (6%), en minder luxe/minder ver of niet met vakantie gaan (beide 18%). Zeven procent zegt zelfs spullen te hebben verkocht uit geldnood.
Bron: TNS NIPO, 14-08-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99