MijnFintool

Zoek in 14 artikelen en 0 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
3 apr 2013

Banken en verzekeraars stellen belang klant meer centraal

De tien grote banken en verzekeraars stellen het belang van de klant meer centraal blijkt uit een onderzoek van de AFM. In 2012 scoorden grote banken en verzekeraars gemiddeld een 3,3 op de vijfpuntschaal van het Klantbelang Dashboard. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) meet hiermee vanaf 2010 in welke mate de banken en verzekeraars de belofte om het belang van de klant centraal te stellen waarmaken. In 2011 was het gemiddelde nog 3,0, in 2010 was dat 2,7.

Verzekeraars reageren te traag

Ruim de helft van de verzekeraars reageert onvolledig of te traag op klanten. Zij voldoen niet aan hun eigen beloften over de snelheid waarmee ze consumenten helpen met een aanvraag van een verzekering, de behandeling van een klacht of een eenvoudige vraag om informatie.

Keurmerk behouden blijkt lastig

Het behouden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is voor veel verzekeraars een lastige opgave. Ruim de helft van de verzekeraars die in 2010 het keurmerk ontvingen, komt niet in één keer door de periodieke beoordeling. Verzekeraars die niet slagen voor de beoordeling, krijgen een herkansing voordat het keurmerk wordt ingetrokken.

Aantal keurmerkverzekeraars op 33

Agis, Monuta en TVM hebben deze week het Keurmerk Klantgericht Verzekeren gekregen. Het aantal keurmerkhouders bedraagt nu 33. “Een mooi resultaat voor de verzekeringsbranche. En goed nieuws voor de consument”, aldus directeur Ron van Kesteren van de Stichting toetsing verzekeraars.

25 verzekeraars krijgen Keurmerk

Een groep van in totaal 25 verzekeraars heeft dinsdag het Keurmerk Klantgericht Verzekeren uitgereikt gekregen voor de klantgerichtheid van hun dienstverlening.

Keurmerk verzekeraars

Er wordt een speciaal keurmerk in het leven geroepen voor verzekeraars: Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Dit moet het beschadigde vertrouwen van de consument in de sector weer herstellen, meldt de Financiële Telegraaf.

Verzekeraarskeurmerk in de maak

Verzekeraars kunnen zich binnen enkele weken aanmelden voor het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. In het najaar maakt de Stichting Toetsing Verzekeraars (STV) dan bekend welke verzekeraars het keurmerk mogen voeren.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1