Het pessimisme van de consumenten betreft vooral de toekomstige economische en financiële situatie. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen en in de komende twaalf maanden samen is met liefst 28 punten gedaald. Niet alleen waren de consumenten veel somberder over het economisch klimaat, ook de koopbereidheid, de tweede bouwsteen van het consumentenvertrouwen, heeft een deuk opgelopen. Aanzienlijk meer consumenten verwachten dat de komende twaalf maanden de prijzen zullen stijgen. De werkloosheidsverwachting daarentegen steeg nauwelijks.
Voor het eerst sinds de zomer van 2006 zijn er weer meer pessimisten dan optimisten. Waren er in augustus nog 16 procent meer optimisten dan pessimisten, in september domineerden de pessimisten met 18 procent. Een dergelijke verslechtering van 34 punten is nog nooit eerder voorgekomen. Ook over het economisch klimaat van de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten aanzienlijk pessimistischer geworden.
Het onderzoek naar het consumentenvertrouwen heeft plaatsgevonden op de eerste tien werkdagen van september. Vlak voor en tijdens deze periode verschenen er veel berichten over de crisis op de internationale financiële markten door dubieuze hypotheken in de VS, dalende koopkracht volgend jaar en onrust op de aandelenbeurzen.
Bron: CBS, 25-09-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99