Het kan zijn dat de belasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) na 2008 verder omlaag gaat met ongeveer eenzelfde percentage. Aan het eind van deze kabinetsperiode is de bpm dan met 25 procent gereduceerd. Het is nog onduidelijk hoe de verhoging van de mrb wordt geregeld. Het meest praktische zou zijn als iedereen meer mrb gaat betalen. Ook is mogelijk dat kopers van nieuwe auto's, te beginnen met jaargang 2008, een hogere mrb gaan betalen.
De bpm-verlaging en de mrb-verhoging worden ingevoerd om straks gemakkelijker de kilometerbeprijzing te kunnen introduceren. Daarvoor wil de minister deze kabinetsperiode de eerste stap zetten. Door de bpm sterk te verlagen en het steeds meer te leunen op de mrb, kan de minister op een zeker moment gemakkelijker in één keer over te stappen van wegenbelasting op kilometerbeprijzing.
De consument zal volgens Leo Bingen, hoofd van het kenniscentrum van de RAI. niet veel merken van de bpm-verlaging. “De geplande 6,5 procent leidt tot een prijsdaling van 1,4 procent. Dat is binnen de normale onderhandelingsmarges als je een nieuwe auto koopt.” Bingen vindt de 6,5% 'een te kleine stap’. Paul Nouwen van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit en Bovag-voorzitter Jan Ploeg zijn dat met hem eens.
Bron: Het Financieele Dagblad, 07-09-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99