Vooral zakelijke dienstverleners blijken last te hebben van een zomerdip: 65% geeft aan in de maanden juli en augustus minder omzet te draaien of minder werk te hebben. Ondernemers in de horeca- en toerismesector hebben hier het minste last van (23%). De grootste irritaties voor het MKB in de zomer hebben te maken met klanten. Voorbeelden zijn ongeduldig gedrag, afspraken afzeggen of niet nakomen, gebrek aan persoonlijke hygiëne, (overmatig) drankgebruik, de toenemende werkdruk door onderbezetting, onbereikbaarheid van contactpersonen en warmte.
Maar de zomer kent ook leuke kanten, zoals het goede humeur van mensen, tijd voor achterstallig werk dat ingehaald kan worden, het goede weer, lekker kunnen doorwerken, de rust en de extra inkomsten. Ondernemers in de industrie & bouw noemen daarnaast specifiek dat zij het leuk vinden dat er nieuwe gezichten binnen het bedrijf verschijnen. De detailhandel vindt de verandering van klandizie een aangenaam aspect in de maanden juli en augustus. In vergelijking met de andere branches ondervindt de land- en tuinbouw echter de meeste ongemakken.
Voor een kleine meerderheid van de ondernemers (58%) is het belangrijk om er tijdens de zomermaanden tussenuit te gaan. Ruim tweederde van de ondernemers (70%) neemt vrij in de maanden juli en/of augustus. Daarvan gaat 59% daadwerkelijk met vakantie in deze periode.
Bron: REAAL Verzekeringen, 03-09-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99