Vooral klanten van internetaanbieders, auto- en zorgverzekeraars kloppen vaak bij de bond aan, omdat ze zich na een fusie of overname niet meer thuis voelen bij een bedrijf.
Bij concentraties van bedrijven staat de consument volledig buiten spel, terwijl hij vaak juist de contractpartij is. De Consumentenbond vindt dat dit moet veranderen. Klanten moeten het recht krijgen om – als de fusie- of overnamedeal hen niet bevalt – hun contract te ontbinden, net als nu al het geval is wanneer een onderneming zijn voorwaarden of tarieven tussentijds verandert.
De bond denkt aan een wettelijk geregelde opt out waarbij de klanten niet geconfronteerd worden met boetes, opzegkosten of andere overstapdrempels. Bedrijven worden door deze regeling tevens verplicht niet alleen de aandeelhouders, de vakbonden, het personeel en de mededingingsautoriteit actief in te lichten, maar ook hun klanten.
De bond zegt dat deze actie niet is ingegeven door de overnameperikelen bij ABN Amro.
Bron: Consumentenbond, 30-07-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99