Verzekeraars mogen alleen spreken van 100 procent vergoeding als daarop geen enkele uitzondering is. Ook moeten call centers van verzekeraars klanten beter informeren. De NZa verzoekt de verzekeraars per brief tot verbetering nadat het de vergoedingsoverzichten van alle verzekeraars heeft onderzocht.
Het meldpunt van de NZa ontving in enkele weken tijd 281 klachten, hoofdzakelijk over de aanvullende verzekering. Bijna alle ziektekostenverzekeraars spreken in hun vergoedingsoverzicht bij een aantal zaken van 100 procent dan wel volledige vergoeding, terwijl er uitsluitingen zijn die daarbij niet worden genoemd. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet.
De NZa hecht grote waarde aan eerlijke en volledige informatie. De consument is immers afhankelijk van die informatie bij het maken van een keuze voor een zorgverzekering. Als in de voorwaarden sprake is van 100 procent vergoeding of volledige vergoeding dan moet die vergoeding ook daadwerkelijk 100 procent zijn. Bestaan er uitsluitingen dan betreft het geen 100 procent of volledige vergoeding. De betrokken verzekeraars hebben te kennen gegeven dat zij aan de klachten tegemoet komen en dat de betrokken klanten de rekening alsnog volledig vergoed krijgen.
Een andere veel voorkomende klacht is dat call centers van verzekeraars zeggen dat bepaalde behandelingen vergoed worden, terwijl dat achteraf niet zo blijkt te zijn. De NZa vindt dat de informatieverstrekking door call centers te wensen overlaat en heeft de verzekeraars hierop aangesproken. De NZa gaat steekproefsgewijs controles uitvoeren op de informatieverstrekking door de call centers. Indien nodig treedt de NZa handhavend op.
Bron: Nederlandse Zorgautoriteit, 19-07-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99