MijnFintool

Nieuws

VEH: 'Consument wordt nog steeds misleid’

Consumenten halen een risicovolle en dure beleggingsverzekering in huis terwijl ze denken een spaarproduct te hebben gekocht. Verzekeraars gebruiken namen als 'Levensplan Sparen' die misleidend zijn. Dit concludeert de Vereniging Eigen Huis (VEH) na een uitgebreid onderzoek naar deze polissen.

Vorig jaar stelde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vast dat beleggingsverzekeringen "duur, complex en ondoorzichtig" zijn. Gemiddeld gaat 40 procent van elke inleg van klanten op aan kosten, provisies en premies. Slechts 60 procent wordt belegd in aandelen. Het rendement is daardoor vaak veel lager uit dan de consument is voorgespiegeld. Verkopers van beleggingsverzekeringen hebben vorig jaar beloofd klanten meer inzicht in de financiële risico's te bieden.

 

Het landelijke Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft een lijst aangelegd van financiële producten die als beleggingsverzekeringen gelden. Op de website staan 1200 producten. Volgens VEH is deze lijst verre van volledig. Vandaag publiceert VEH een lijst op haar website van woekerpolissen die vermomd zijn als spaarproduct. Voorbeelden van creatieve maar misleidende namen Beleggingsvrij Sparen van Reaal, Het ideale spaarplan van Conservatrix, Safe Hypotheek van Aegon, Winstvastplan van de Postbank en Inlegzeker van Interpolis.

 

Bron: OverGeld, 16-05-2007

Modules & dossiers

Opvoerdatum

16 mei 2007

Laatst gewijzigd

16 mei 2007

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1