Zo luiden de belangrijkste conclusies van het onderzoek dat MoneyView uitvoerde naar de vernieuwde bijsluiter. MoneyView toetste in haar onderzoek 34 bijsluiters van schuldproducten aan deze doelstellingen en kwam tot de volgende bevindingen.
De eerste doelstelling, het verschaffen van inzicht in de aard van het complexe product, wordt niet behaald omdat de voorgeschreven regels te generiek zijn. Met name de keuze voor een 'maatmens' ondermijnt in ernstige mate de waarde van de verstrekte informatie voor de individuele consument. Indien de consument niet voldoet aan de uitgangspunten van deze 'maatmens' is de kans groot dat hij verkeerd wordt voorgelicht. Een product dat op basis van de bijsluiter als voordeligste naar voren lijkt te komen, kan in werkelijkheid -als de specifieke situatie van de klant in aanmerking wordt genomen- zomaar één van de duurdere zijn! Daarnaast verschaft de bijsluiter geen enkele informatie meer over de aan de berekeningen ten grondslag liggende beleggingen. Ook zijn de kosten van de producten in de bijsluiter op een niet relevante wijze gespecificeerd.
Ook de tweede doelstelling, 'vergelijkbaarheid', wordt niet behaald. De consument die meerdere bijsluiters naast elkaar legt komt bedrogen uit. De in de regelgeving voorgeschreven uitgangspunten voor de te maken berekeningen zijn daarvoor niet eenduidig genoeg. Verzekeraars worden gedwongen met verschillende grondslagen te rekenen in hun bijsluiters. Uiteraard betekent dit dat ook de uitkomsten van dergelijke berekeningen niet meer vergelijkbaar zijn.
Op basis van bovenstaande conclusies komt MoneyView tot de aanbeveling om terug te keren naar gepersonaliseerde bijsluiters, alsmede om (onderdelen van) de regelgeving aan te passen en aan te scherpen inzake de vermelding van kosten, de te maken berekeningen en informatie over beleggingen.
Bron: MoneyView, 15-12-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99